- Score redactie 13.10 /20
Na twee generaties maakt de Ka plaats voor de Ka+, die 30 centimeter langer is en daardoor amper 4 centimeter korter is dan de huidige Fiesta. Ford laat zo het segment van de kleine stadswagens links liggen, waar de Ka het moest opnemen tegen concurrenten als de Fiat 500, de Renault Twingo, de Kia Picanto en de Hyundai i10, om zijn pijlen te richten op het lucratievere segment van de veelzijdige stadsauto’s. Net als zijn voorganger blijft de Ka+ het instapmodel van Ford, maar door meer polyvalentie wordt hij aantrekkelijker dan voorheen.
De nieuwe Ka+ moet het hebben van zijn verhouding prijs-binnenruimte en prijs-uitrusting, zonder te pretenderen dat hij even dynamisch rijdt als een Fiesta – van kannibalisme binnen het gamma mocht geen sprake zijn. Een Ka+ kost afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau 10.200 tot 11.825 euro (Essential of Ultimate), waarbij meteen ook het vermogen van de atmosferische 1.2-benzinemotor varieert (70 of 85 pk). Daarmee is deze Ford een interessant aanbod voor wie op zoek is naar een auto voor weinig geld, zonder dat hij het daarom meteen in het lowcostsegment gaat zoeken – daar hebben andere spelers het tenslotte al voor het zeggen.
- Soepele en verbazend gewillige mtoor
- Perfect schakelende versnellingsbak
- Optimale verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Gezonde en veilige wegligging
- Talrijke opbergvakjes
- Stuur enkel in de hoogte te verstellen
- Dorstige motor buiten de stad
- Weinig indelingsmogelijkheden binnenruimte
- Koffer enkel via sleutel te ontgrendelen
- Wat stugge achtertrein
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!