- Score redactie 15.44 /20
Officieel is deze vierde generatie van de Mondeo volledig nieuw. We durven die claim toch enigszins in twijfel te trekken, aangezien de wielbasis van de ene generatie op de andere ongewijzigd bleef (2.850 millimeter). Door meer staal met een hoge trekvastheid te gebruiken en het frame van de achterklep van magnesium te maken in plaats van staal is de koetswerkstijfheid met 10 procent toegenomen. Op de naakte structuur is ook nog 115 kilo bespaard. Die gewichtswinst verdampt echter als gevolg van de uitgebreide uitrusting, want als we onze Mondeo 2.0 TDCi vergelijken met zijn voorganger, weegt hij nog steeds bijna 1,6 ton. Al van bij zijn lancering kan de nieuwe Mondeo prat gaan op een bijzonder breed motorenpalet, met drie benzines, evenveel diesels en zelfs een hybride. Die laatste heeft zijn bestaan te danken aan de verwantschap met de Amerikaanse Fusion, want in de VS kan een model imagogewijs bijna niet meer zonder een hybride of elektrische afgeleide. Stop-starttechnologie is standaard op alle versies en behalve de 1.6 TDCi en de 2.0 TDCi 150 voldoen alle motoren aan de Euro 6-uitstootnorm.
- Verbluffend comfort ongeacht rijstijl
- Evenwichtige en performante viercilinder
- Prestaties van een erg goed niveau
- Combinatie motor-automaat, verbruik
- Connectiviteit, multimedia, uitgekiend iDrive
- Fiscale versie (211 pk) zonder meerprijs
- Snel oplopend prijskaartje met opties
- Complexe uitrustingslogica
- Dure of vrekkige opties
- Geen enkele terreinvaardigheid meer
- Fiscale afstraffing 218 pk-versie (Brussel en Wallonië)
In dit artikel : Ford, Ford Mondeo