Sinds zijn lancering in 2011 heeft de huidige Ford Ranger een uitzonderlijke opmars meegemaakt, om vorig jaar uit te groeien tot de populairste pick-up in Europa, met meer dan 27.300 verkochte exemplaren – een stijging van 27 procent in vergelijking met 2014. Hetzelfde succesverhaal beleeft hij in België, met 1.250 verkochte exemplaren. In zowat alle gevallen ging het daarbij om versies met dubbele cabine; amper 2 procent van de kopers kiest voor de Super Cab met verlengde laadbak en krappere achterste zitplaatsen.
Om maar te zeggen dat een pick-up niet langer alleen maar een utilitair voertuig is, maar ook in staat moet zijn om personen te vervoeren in een relatief aanvaardbaar comfort. Om diezelfde reden krijgt de Ranger nu de jongste technologieën op het vlak van communicatie en rijhulpsystemen. Het rustieke werkpaard is meer dan ooit een partner voor elke dag geworden. Een pick-up wordt niet meer alleen gekocht uit noodzaak, maar uit vrije wil. En voor sommigen natuurlijk om belastingen te ontwijken...
- Wegligging en terreincapaciteiten
- Bijzonder complete standaarduitrusting
- Modern, ruim en goed afgewerkt interieur
- Interessant laadvermogen (1.260 kilo)
- Interessant sleepvermogen (3.500 kilo)
- Fiscaal gezien interessant
- Wat stugge achtertrein in onbeladen toestand
- Kwetsbaar aanraakscherm
- Hoge basisprijs, dure opties
- Trekhaak en afsluiting laadbak niet standaard
- Hoog gewicht
- Vervelend deksel middenarmsteun
In het kort
-
13.50 op 20Techniek
De 200 pk en 470 Nm sterke Ranger 3.2 TDCi maakt gebruik van erg korte versnellingsbakverhoudingen, om zware lasten te kunnen slepen. Snelle sprinttijden zitten er dan ook niet in. Deze spreiding maakt het echter mogelijk erg traag vooruit te komen, wat ideaal is op zwaar terrein, terwijl je ook makkelijk van bij lage snelheid kunt hernemen zonder te hoeven schakelen. Natuurlijk heeft dat alles zijn invloed op het verbruik, net als het leeggewicht van 2,2 ton.
-
14.50 op 20Wegligging
Op zijn starre achteras met bladveren geeft de Ranger flink wat schokken door wanneer je leeg rijdt. Logisch, aangezien zijn ophanging erop voorzien is om zware lasten te torsen (tot 1.260 kilo in de laadbak). Op een slecht wegdek kan hij dan ook springerig uit de hoek komen en aan trekkracht inboeten. Voor een beter comfort en dito wegligging kun je dus maar beter beladen rijden. Voor de rest is de stuurinrichting nauwkeurig en werken de remmen geleidelijk, maar efficiënt.
-
14.30 op 20Veiligheid
De Ranger is de enige pick-up met vijf EuroNCAP-sterren (weliswaar volgens de ‘oude’ criteria van 2012). Standaard beschikt hij over zeven airbags, waaronder een knieairbag voor de bestuurder, en voortaan kan hij uitgerust worden met een actieve snelheidsregelaar, gecombineerd met een verkeersbordherkenning en een spoorassistent. En net als andere Fords heeft hij ook het MyKey-systeem, waarmee je de prestaties van de Ranger kunt beteugelen wanneer je hem uitleent.
-
14.80 op 20Comfort
De stug opgehangen Ranger geeft leeg flink wat schokken door. Het comfort van de voorstoelen is behoorlijk; de achterbank met erg verticaal opgestelde rugleuning is rudimentairder. De rijhouding is aangenaam, hoewel het stuur enkel regelbaar is in de hoogte en niet in de diepte. Het interieur is ruim en alles is goed geassembleerd, maar de plastics zien er wel goedkoop uit. De geluiddemping is goed zolang je de snelheidsbeperking op de snelweg respecteert.
-
13.75 op 20Praktische kant
Ford scoort punten met het rolluik om de laadbak af te sluiten. Daarmee kun je je lading beschermen tegen weer en wind en tegen diefstal. De eerste keer is het niet meteen duidelijk hoe het werkt, maar je hebt het snel onder de knie. Het nylon riempje is erg handig om het rolluik te sluiten, en ook de laadbakverlichting kan nuttig zijn. Het multimediasysteem overtuigt eveneens: het is intuïtief en gebruiksvriendelijk. Alleen duurt het wat lang om een adres in te voeren.
-
14.50 op 20Budget
Met een vanafprijs van 37.500 euro zit de Ranger Double Cab 3.2 TDCi in het midden van zijn segment. Hij maakt het verschil met zijn uiterst complete standaarduitrusting en met zijn rijhulpsystemen en communicatietechnologie van de jongste generatie. Met een gemiddeld verbruik van 11 l/100 km is het brandstofbudget niet te verwaarlozen. De 2.2 TDCi zal logischerwijs minder dorstig zijn, terwijl die evenveel mag laden en slepen. Maar uiteraard boet je dan in aan prestaties...
De Ford Ranger is niet voor niets de meest verkochte pick-up in België en Europa. En deze faceliftversie zou dat succes alleen maar moeten versterken. Naast zijn gespierde stijl verleidt hij met zijn rijke uitrusting en zijn chique interieur, zeker in deze Wildtrak-livrei, die aangekleed is met leder en aluminium. De plastics zien er nog altijd wel goedkoop uit, maar ze passen goed bij elkaar en zijn degelijk geassembleerd. De nieuwe rijhulpsystemen en multimediaterminal maken het plaatje compleet. Alleen hadden we voor die laatste liever een draaiknop gezien dan een aanraakscherm, zeker omdat de Ranger als gevolg van zijn utilitaire roeping soms in minder gunstige omstandigheden zal moeten werken. Want tenslotte zal deze pick-up toch ook – en vooral – voor zijn laad- en sleepcapaciteiten worden gekozen: tot 1.260 kilo in de laadbak en tot 3,5 ton aan zijn trekhaak, daar kun je al wat mee. Bovendien combineert de Ranger die kwaliteiten met een aanvaardbaar comfort voor vier volwassenen, zowel op geasfalteerde wegen als daarbuiten. Kortom, deze pick-up is van alle markten thuis.
In dit artikel : Ford, Ford Ranger
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!