- Score redactie 14.00 /20
In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Civic 5,2 centimeter langer, een halve centimeter breder en een centimeter lager. De wielbasis is bovendien liefst 4 centimeter ingekort, wat slecht nieuws laat vermoeden voor de binnenruimte, maar daar komen we verder op terug. De 1.4 (die met zijn 1.339 cc eigenlijk eerder een 1.3 is) en de 1.8 wijzigden nauwelijks, op een paar details na om het verbruik te drukken. De 2.2-dieselmotor is echter die uit de huidige Accord en is volgens Honda volledig nieuw in vergelijking met de 2.2 i-CTDi uit de vorige Civic. Hij levert slechts 10 pk en evenveel newtonmeters meer dan zijn voorganger, maar is veel zuiniger en schoner. Rest ons nog te vermelden dat alle motoren in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak een stop-startsysteem standaard hebben en dat het briljante Magic Seat-systeem van de vorige Civic behouden bleef. Een driedeursversie of een break staat volgens Honda niet op het programma.
Aandrijfgeheel: 116/160
De grondig vernieuwde 2.2 i-DTEC is 10 pk en 10 Nm krachtiger dan zijn voorganger, maar de verbetering qua sprintcijfers laat een veel grotere vermogenssprong vermoeden. Qua hernemingen scoort hij echter erg matig omdat de manuele zesbak veel te lang gespreid is. Dat heeft dan weer wel een erg positief gevolg voor het verbruik. Op een wat rauwe stationaire werking na is de viercilinder erg stil en zacht. Hij hangt verrassend goed aan het gas en vertoont een mooi volle koppelcurve.
Wegligging: 108/160
Het chassis van de nieuwe Civic is vooral afgesteld op stabiliteit onder alle omstandigheden en dat voel je ook: de achtertrein volgt getrouw het traject dat door de vooras wordt uitgestippeld. Het elektrisch bekrachtigde stuur is nauwkeurig en geeft een goed stuurgevoel. Volgens Honda werd het directer, maar daar hebben we in de praktijk niets van gemerkt. De remmen zijn krachtig en vertonen ook bij zware belasting geen tekenen van vermoeidheid.
Veiligheid: 137/200
Het basisveiligheidspakket van de Civic is uitstekend en vrij van hiaten. Alleen qua opties komt hij wat tekort: van een spoorassistent of een dodehoekcontrole is geen sprake, terwijl Honda die zaken nochtans wel aanbiedt op de Accord. En hoewel het CMBS (botspreventie via radar) vrij uniek is in dit segment, zal het systeem maar weinig worden verkocht, aangezien het enkel verkrijgbaar is op het hoogste uitrustingsniveau en een forse 4.190 euro kost.
Comfort: 144/200
Het ophangingscomfort is uitstekend, net zoals de geluiddemping, behalve wanneer je stilstaat en de dieselmotor niet het zwijgen is opgelegd door het stop-startsysteem. De binnenruimte is zowel voor- als achterin bovengemiddeld voor het segment, met uitzondering van de hoofdruimte. De ergonomie van het instrumentenbord, dat nog steeds gekenmerkt wordt door een gesplitste tellerpartij, is overzichtelijker dan in de vorige generatie.
Functionaliteit: 117/160
Dankzij het Magic Seat-concept is de moduleerbaarheid van de Civic onovertroffen en we begrijpen niet waarom niet meer rivalen het concept al hebben gekopieerd. De interieurafwerking is degelijk, maar we waren minder te spreken over kleurverschillen tussen de kunststof bumpers en de metalen koetswerkpanelen. De standaarduitrusting is al vanaf het basisniveau erg compleet. Instappen is zowel voor- als achterin wat moeilijker door het lage dak en de smalle deuropeningen.
Budget: 75/120
De Civic heeft een basisprijs die iets boven het segmentgemiddelde ligt, maar biedt in ruil daarvoor wel een mooie uitrusting. Onze testauto in Executive-uitvoering is echter buitensporig duur gezien de uitrusting die je krijgt. Het optiebeleid is typisch Aziatisch: erg beperkend en weinig democratisch. Met de inruilwaarde van Honda's zit het doorgaans wel goed, maar een algemene waarborg van drie jaar of 100.000 kilometer is vandaag niet meer uitzonderlijk.
Besluit: 697/1000
De nieuwe Civic is niet alleen uiterlijk, maar ook onderhuids braver geworden. Hij biedt meer comfort dan voordien, is nog steeds erg ruim en heeft een grote koffer. Hij rijdt goed - zonder bakens te verzetten - en legt de nadruk op veiligheid en stabiliteit. Zijn dieselmotor is tegelijk krachtig en zuinig, maar zijn grote cilinderinhoud vormt een handicap qua jaarlijkse verkeersbelasting, zelfs al levert zijn lage CO2-uitstoot hem in Vlaanderen een gunstige BIV op en is hij ook als bedrijfswagen daardoor interessanter. Echte nadelen vonden we niet, tenzij dan het beperkende optiebeleid (een typisch Aziatisch gebrek) en de matige rijhouding.
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Honda Civic 2.2 i-DTEC nalezen in AutoGids 847 van 18/4/2012.
- Grote koffer
- Zeer intelligente moduleerbaarheid
- Krachtige en opvallend zuinige diesel
- Demping van stroomlijngeluiden
- Degelijk en veilig weggedrag
- Weinig geëvolueerde stijl t.o.vvoorganger
- Moeilijke instap
- Rijhouding (te hoge zitting, te laag stuur)
- Stationair rauwe motor
- Hoog prijskaartje, fiscaal ongunstig
- Geen automatisch alternatief
In dit artikel : Honda, Honda Civic