Hoewel het platform nieuw is, werd de bijzondere opstelling van de brandstoftank in het midden onder de voorstoelen overgenomen. Op die manier kan de Jazz opnieuw een kofferruimte en een moduleerbaarheid voorleggen waarmee hij al zijn rivalen het nakijken geeft. De Jazz werd iets groter, maar niet overdreven. Zo is hij 5,5 centimeter langer en 2 centimeter breder dan zijn voorganger, terwijl zijn oorspronkelijke hoogte niet veranderde. De andere bijzondere eigenschap van de Jazz is het compacte karakter van zijn motoren. Doordat de 1.2 en de 1.4 weinig plaats innemen, kunnen ze namelijk meer naar voren geplaatst worden, wat de interieurruimte ten goede komt. Die nam dan ook met enkele centimetertjes toe. Het zorgt er ook voor dat de voorwielen meer ruimte hebben om te sturen, wat dan weer de draaicirkel en de wendbaarheid positief beïnvloedt.
Rijgedrag: 140/200
Door over te schakelen van de dubbele ontsteking i-DSI naar de variabele timing i-VTEC wonnen de 1.2 en de 1.4 respectievelijk 12 en 17 pk. Het koppel nam ook toe, maar de piek van de curve schoof aanzienlijk op naar de rode zone. Bij lage toeren is de 1.2 de meest levendige en enthousiaste. De 1.4 heeft echter een langere adem, wat hem absoluut gezien betere prestaties verschaft. De versnellingspook is nog altijd aangenaam te bedienen. Het stuurgevoel ging er ook op vooruit, terwijl de draaicirkel tot de kleinste van de categorie behoort.
Veiligheid: 152/200
De Jazz heeft nu schijfremmen rondom en biedt dan ook forse vertragingen. Het bijzonder snel aangrijpende pedaal vergt echter enige gewenning. Dankzij de langere wielbasis en de bredere sporen ligt de Jazz beter op de weg en duikt hij met meer zelfvertrouwen de bocht in. Zijn weggedrag is nog altijd in alle omstandigheden gezond en geruststellend, terwijl het standaard ESP alleen al door zijn aanwezigheid vertrouwen inboezemt. Met zes airbags standaard onderscheidt de Jazz zich van zijn rivalen, die over het algemeen minder bedeeld zijn op dat vlak.
Comfort: 156/200
De ophanging werd efficiënter, maar is op comfortvlak nog altijd wat stug, vooral op kleine oneffenheden, waar ze de neiging heeft springerig te worden. Het comfort en de steun van de voorstoelen is opmerkelijk. De achterbank is wel voldoende zacht, maar te vlak. De interieurruimte werd zowel voor- als achterin nog breder, terwijl de twee volwassenen die achterin kunnen plaatsnemen, nog altijd over heel wat beenruimte beschikken.
Functionaliteit: 1.2 : 176/200 - 1.4: 180/200
De instap wordt vergemakkelijkt door de wijd opengaande deuren. Het koffervolume is nog altijd het grootste van het segment. De achterbank is opmerkelijk moduleerbaar. Als je de rugleuningen neerklapt, krijg je een volledig vlakke laadvloer, maar je kunt ook de zittingen opklappen om voorwerpen te vervoeren die rechtop moeten blijven. Handig zijn ook de talrijke opbergmogelijkheden die overal in het interieur verspreid zijn.
Budget: 1.2: 136/200 - 1.4: 128/200
Onze 1.2 heeft gemiddeld 1,1 l/100 km minder verstookt dan de 1.4. Door nauwgezet te gehoorzamen aan de in de toerenteller geïntegreerde schakelindicator zijn we er met beide versies in geslaagd (ver) onder de 6 l/100 km te duiken. Zoals steeds bij Honda is de garantie iets guller dan gemiddeld: drie jaar of 100.000 kilometer. Aangezien hij in verhouding staat tot het uitrustingsniveau, is de prijs meteen hoger dan die van de concurrentie, terwijl de 1.4 zelfs niet verkrijgbaar is in combinatie met de basisversie.
Besluit: 1.2: 760/1000 - 1.4: 756/1000
De Honda Jazz neemt de opvallende kwaliteiten van zijn voorganger over. Met zijn bijzonder genereuze kofferinhoud, zijn voorbeeldige moduleerbaarheid en zijn toegenomen interieurruimte in combinatie met zijn leuk ogende koetswerk heeft hij opnieuw alles in huis om jonge gezinnen of liefhebbers van kleine eenvolumers te verleiden. Alhoewel, alles? Misschien toch niet... Hoewel zijn kleine 1.2 en 1.4 vooruitgang boekten inzake prestaties en verbruik, zijn ze minder aangenaam naarmate je de stad achter je laat, in heuvelachtig gebied terechtkomt of de snelweg opzoekt. Wat ons doet denken dat deze Jazz met een goede kleine diesel met meer koppel en natuurlijk een nog lager verbruik op dit soort trajecten, nog veelzijdiger en begeerlijker zou zijn.
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Honda Jazz 1.2 & 1.4 nalezen in AutoGids 760 van 10/12/2008.
In dit artikel : Honda, Honda Jazz