- Score redactie 14.20 /20
Na de SUV ix35 en de i40 (break en berline) zet Hyundai zijn Europese expansie verder met de i30, een op alle vlakken gedegen middenklasser die nu ook uitpakt met een aangename esthetische persoonlijkheid. Net als zijn voorganger is dit nieuwe model gebaseerd op het platform van de Amerikaanse Elantra, maar dit keer op die van modeljaar 2011, die gekenmerkt wordt door een stijvere en tegelijk lichtere kooistructuur. Deze i30 is echter verre van een kloon, net zomin als zijn grote broer i40 dat is van de Amerikaanse Sonata. Integendeel, al zijn organen werden aangepast in het Europese ontwikkelingscentrum van de Hyundaigroep in Duitsland. De teams in Ru¨sselsheim kregen carte blanche om de esthetiek en alle technische aspecten van het model aan te passen, zoals de motor-versnellingsbakgroepen, ophanging en besturing. De kaarten werden echter niet volledig dooreen geschud van de ene generatie op de andere en de i30 blijft vrij compact voor een middenklasser. Zijn wielbasis bleef dezelfde (2,65 meter), de totale lengte (4,30 meter) en breedte namen respectievelijk met amper 2 en 0,5 centimeter toe en hij geeft in de hoogte zelfs 1 centimeter prijs, wat rechtstreeks bijdraagt tot zijn geslaagde look. Op mechanisch vlak ontketent Hyundai evenmin een revolutie, al dient het gezegd te worden dat het gamma bijgewerkt werd en alle motoren voortaan aan een handgeschakelde zesversnellingsbak gekoppeld worden.
Aandrijfgeheel: 111/160
De 1.4 CRDi komt gewillig en aangenaam uit de hoek, maar zet geen fl itsende prestaties neer. De oorzaak ligt vooral bij de turbo, die niet over een variabele geometrie beschikt. De keuze voor vaste schoepen wreekt zich met name bij de hernemingen vanaf erg lage toerentallen, waar je best even kunt terugschakelen met behulp van de goed gespreide zesversnellingsbak. De 1.4 CRDi scoort wél met zijn uitstekende geluiddemping en zijn erg matige dorst.
Wegligging: 113/160
De voortaan elektrische bekrachtiging geeft weinig feedback, maar het stuur voelt voldoende zwaar aan bij hogere snelheden en reageert aangenaam lineair. Op het onderstel valt niets aan te merken: het staat garant voor een perfect gezond, voorspelbaar en efficiënt weggedrag, ook al blijkt de schokdemping op grote golvingen in het wegdek wat ontoereikend. De i30 blijft een degelijke berline, al biedt hij nog niet het echte rijplezier van zijn Europese concurrenten.
Veiligheid: 127/200
De Hyundai i30 is over het algemeen dan wel goed uitgerust, hij laat zijn koper weinig ruimte om de veiligheidsvoorzieningen aan te vullen. Het Techno-pack, dat de voornaamste zaken op dit vlak omvat (bandendruksensoren, meedraaiende xenonkoplampen), is bijvoorbeeld niet verkrijgbaar op de 1.4 CRDi, die het ook al zonder knieairbag moet stellen. Een misser voor een moderne auto als deze, waarvan we op dit vlak meer hadden verwacht.
Comfort: 149/200
De i30 is een uitzonderlijk comfortabele middenklasser. De stoelen zijn goed ontworpen, net als de rest van het interieur. Evenals de zithouding ging de geluiddemping er flink op vooruit ten opzichte van de eerste generatie, behalve op korrelige wegdekken, die aanleiding geven tot duidelijk hoorbare rolgeluiden. Niettemin stap je in deze verzorgde en geslaagde Hyundai ook na langere ritten niet geradbraakt uit. Dankzij het uitstekende plaatsaanbod kan zelfs het hele gezin mee.
Functionaliteit: 122/160
Het interieur van de i30 is werkelijk goed ontworpen. De bedieningselementen zitten waar je ze verwacht, en er zijn ruime opbergvakken bij de vleet. De afwerking is ronduit verbluffend en staat minstens op hetzelfde niveau als die van de beste Duitse producten. De koffer is een maatje groter geworden en nodigt uit tot reizen. De moduleerbaarheid is eenvoudig, maar efficiënt, met een in twee delen neerklapbare achterbank. Helemaal vlak is de laadvloer dan echter niet.
Budget: 87/120
De gestage prijsstijging bij Hyundai is niet aan ons oog ontsnapt, maar de gehanteerde tarieven zijn nog steeds billijk, zeker als je rekening houdt met de standaarduitrusting van het basismodel. Bovendien heeft het waarborgprogramma van het Koreaanse merk nog steeds zijn gelijke niet (vijf jaar zonder kilometerbeperking). Daarnaast zijn de optieprijzen evenmin exorbitant. Kortom, ook op budgettair vlak blijft de i30 hoogst aanbevelenswaardig.
Ons verdict: 710/1000
Akkoord, perfect is de i30 nog niet, zeker niet wat de veiligheidsuitrusting betreft, of de rijsensaties, die meer afgevlakt zijn dan bij sommige rivalen, zonder dat de i30 daarom minder efficiënt rijdt. Niettemin vormt het 'Koreaanse Gevaar' vandaag een reële bedreiging voor de Europese constructeurs en het is wellicht om die reden dat de nummer één van Volkswagen himself, Martin Winterkorn, gespot werd op de Hyundai-stand op het vorige salon van Frankfurt, waar hij de i30 van kop tot teen inspecteerde en zijn bewondering uitte voor de verbluffende fabricagekwaliteit. Het is maar een kwestie van tijd voordat de leerling de leermeester overtreft.
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Hyundai i30 1.4 CRDi 90 nalezen in AutoGids 849 van 16/5/2012.
- Veel persoonlijkere lijn
- Gewillige motor
- Erg redelijk verbruik
- Complexloos weggedrag, goed wegcomfort
- Riante binnenruimte
- Afwerking en garantieprogramma
- Motorinertie bij lage toerentallen
- Teleurstellende prestaties
- Ontoereikende schokdemping
- Demping rolgeluiden kan beter
- Beperkend uitrustingsbeleid
- Weinig uitgebreide veiligheidsuitrusting
In dit artikel : Hyundai, Hyundai i30