Detailtests / Hyundai Kona EV 64 kWh : Voor het grote publiek
Gedurende lange tijd hebben we gedacht dat de eerste (min of meer betaalbare) elektrische gezinswagen met een ‘volwaardig’ rijbereik van over de Grote Plas zou komen. Maar dat was buiten de Koreanen gerekend: met zijn Kona EV realiseert Hyundai wat tot voor kort nog een utopie leek.
- Score redactie 15.94 /20
De Kona is de eerste Hyundai die zijn naam ontleent aan een Hawaïaanse regio in plaats van een Amerikaanse stad… In Portugees sprekende gebieden heet hij evenwel Kauai, omdat de naam ‘Kona’ fonetisch identiek is met het Portugese ‘cona’, wat in die taal slang is voor... het vrouwelijke geslachts-
orgaan. Altijd leuk, zo van die weetjes…
De Kona, die zijn opvallende koetswerklijnen te danken heeft aan onze landgenoot Luc Donckerwolke, werd iets meer dan een jaar geleden gelanceerd met alleen maar benzinemotoren. Zijn motoraanbod werd in juni van dit jaar uitgebreid met de komst van een diesel (in twee vermogensversies), kort daarna gevolgd door deze 100 procent elektrische variant, eveneens in twee versies. Bijzonder aan deze emissieloze motorversies is dat hun rijbereik (bijna) vergelijkbaar zou zijn met dat van de benzines: afhankelijk van de batterijcapaciteit (39 of 64 kWh) is dat respectievelijk 312 en 482 kilometer, gemeten volgens de nieuwe en realistischer WLTP-norm.
- Interessant rijbereik
- Verhouding prestaties-stroomverbruik
- Comfort
- Volledige standaarduitrusting
- Efficiënte regeling remenergierecuperatie
- Nog hoge prijs
- Traag reagerend aanraakscherm
- Te hoge rijhouding
- Beperkt koffervolume
- Functionaliteit voor achterste inzittenden
In dit artikel : Hyundai, Hyundai Kona
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands