Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Jaguar F-Type Coupé R

De topversie van de F-Type Coupé benut de grotere stijfheid van zijn koetswerk met meer vermogen én een meer geslepen chassis dan zijn open tegenhanger. Het resultaat is indrukwekkend...

Prijs
NB
  • Score redactie 14.74 /20

De F-Type Coupé met V8-motor heet niet zoals in de roadsterversie ‘V8 S’, maar wel ‘R’. Dat komt omdat de vijfliter-compressormotor hier nog stevig is opgevoerd – alsof dat nog nodig was – en ook het chassis een aantal wijzigingen onderging. Daarom is dit ook de enige F-Type Coupé die meer kost dan de vergelijkbaar gemotoriseerde Roadster (106.000 in plaats van 102.800 euro).

Meer vermogen

De reden voor die aanpassingen ligt voor de hand: omdat de Coupé een stijvere koetswerkstructuur heeft dan de open versie, heeft hij een nog groter dynamisch potentieel, dat Jaguar duidelijk ten volle wilde benutten. Daarom kreeg de auto dik 10 procent meer vermogen en wordt het actieve differentieel met vectoriële koppelverdeling van de V8 S voortaan in zijn werking bijgestaan door gerichte remingrepen, wat een première is voor een Jaguar.

De F-Type Coupé met V8-motor heet niet zoals in de roadsterversie ‘V8 S’, maar wel ‘R’. Dat komt omdat de vijfliter-compressormotor hier nog stevig is opgevoerd – alsof dat nog nodig was – en ook het chassis een aantal wijzigingen onderging. Daarom is dit ook de enige F-Type Coupé die meer kost dan de vergelijkbaar gemotoriseerde Roadster (106.000 in plaats van 102.800 euro).
De reden voor die aanpassingen ligt voor de hand: omdat de Coupé een stijvere koetswerkstructuur heeft dan de open versie, heeft hij een nog groter dynamisch potentieel, dat Jaguar duidelijk ten volle wilde benutten. Daarom kreeg de auto dik 10 procent meer vermogen en wordt het actieve differentieel met vectoriële koppelverdeling van de V8 S voortaan in zijn werking bijgestaan door gerichte remingrepen, wat een première is voor een Jaguar.
  • Bloedmooie auto met perfecte proporties
  • Sterke ‘basismotor’, uitlaatklank
  • Uitstekende ZF-achttrapsautomaat
  • Evenwichtig en plezierig weggedrag
  • Verhouding prijs-prestaties-uitrusting
  • Verbeterde afwerking t.o.v. roadster
  • Kleine uitrustingshiaten (regen-en lichtsensoren)
  • Zicht rondom, zeker met kofferspoiler omhoog
  • Klein een onhandige koffer (met reservewiel)
  • Vrij stugge passieve ophanging
  • Automaat niet altijd even vloeiend
  • Geen sperdifferentieel

In dit artikel : Jaguar, Jaguar F-Type

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker