- Score redactie /20
Aangezien de Soul moeilijk onder te brengen is in een van de bestaande autosegmenten, wordt hij bestempeld als een cross-over. Wij zouden hem eerder omschrijven als een soort tweewielaangedreven SUV die amper meer plaats in beslag neemt dan een veelzijdige stadswagen, maar die qua plaatsaanbod eerder aanleunt bij een middenklasser of compacte eenvolumer. Zijn SUV-look dankt hij voornamelijk aan zijn hoge dak en zijn tot 16,5 cm verhoogde bodemvrijheid. Dus hoewel hij iets beter gewapend is voor het oprijden van trottoirs en (kleine) hellingen, mag je niet uit het oog verliezen dat hij alleen op zijn voorwielen kan rekenen om zich voort te bewegen. En gezien de technische keuzes die werden gemaakt voor zijn wieltreinen (pseudo- McPhersons vooraan en een torsieas achteraan) is een vierwielaandrijving simpelweg niet aan de orde.
Rijgedrag: 1.6 : 132/200 - 1.6 CRDi: 148/200
De 1.6-motoren uit de Cee'd leveren hier 124 en 115 pk. Dankzij zijn variabele turbo biedt de CRDi bijna 100 Nm meer bij zo'n 2.000 o/m minder (255 Nm bij 1.900 o/m). Tegenover de levendigheid en de pit van de 1.6 op benzine stelt hij een uitzonderlijke soepelheid en gewilligheid, waardoor hij ook meer rijplezier biedt. Beide motoren worden aan een manuele vijfbak gekoppeld, maar de CRDi heeft duidelijk de betere spreiding. Het stuur is ietwat vaag rond de rechtuitstand, maar voelt aangenaam aan. De draaicirkel is correct voor dit segment.
Veiligheid: 152/200
Het krachtige en fadingbestendige remsysteem met vier schijven wekt geen bijzondere kritiek op. De rechtuitstabiliteit kan beter,maar de Soul geeft al bij al blijk van een uitstekend, dynamisch en nauwkeurig weggedrag. Bij ons wordt elke Soul geleverd met ESP, kwestie van iedereen gerust te stellen. Ook binnenin is het veiligheidsniveau hoog, met standaard zes airbags (in het dashboard en het stuur,op de zijkant van de voorstoelen en op de dakstijlen), en dat vanaf het eerste afwerkingsniveau.
Comfort: 1.6 : 128/200 - 1.6 CRDi : 132/200
Wellicht met het oog op een dynamisch weggedrag vertoont de Soul een relatief stug wegcontact. Gelukkig wordt een en ander gecompenseerd door de aangename vulling en goede steun van de stoelen. De rijhouding is globaal genomen goed, maar het stuur kan alleen in de hoogte worden versteld, terwijl de hoogteregeling van de bestuurdersstoel pas vanaf het tweede niveau verkrijgbaar is. Gezien de buitenafmetingen is het interieur erg ruim.
Functionaliteit: 140/200
De toegang tot het interieur wordt vergemakkelijkt door de hogere zittingen. Het zicht achteruit is middelmatig en het koffervolume boven de verhoogde laadvloer (standaard vanaf niveau twee) is ontoereikend. De moduleerbaarheid stelt dan weer geen problemen. De rugleuning van de achterbank verdwijnt in twee delen in de vlakke koffervloer. De uitrusting is vanaf het basisniveau rijkelijk te noemen en de afwerking is degelijk, al hadden bepaalde kunststoffen van een betere kwaliteit mogen zijn.
Budget: 1.6: 140/200 - 1.6 CRDi: 148/200
In vergelijking met het gemiddelde verbruik van 7,0 l/100 km voor onze CRDi is de benzineversie dorstiger, met 8,1 liter over hetzelfde parcours. Op een snelwegtraject wordt het verschil nog groter (tot 2 liter), waar de 1.6 op benzine met een iets te korte eindverhouding kampt. Het onderhoudsinterval van de CRDi is groter dan dat van de 1.6 op benzine. De zevenjarige garantie, de beste op de markt, is geldig voor beide versies en kan bij verkoop worden overgenomen door de nieuwe eigenaar.
Besluit: 1.6: 692/1000 - 1.6 CRDi: 720/1000
De Kia Soul, een soort van kruising tussen een Mini en een Land Rover, afgewerkt met een Koreaans sausje, heeft heel wat troeven in handen. En als we mogen afgaan op de talloze geïnteresseerde blikken tijdens onze test, kunnen we redelijkerwijze stellen dat hij zowel bij voetgangers als bij gemotoriseerde weggebruikers in de smaak valt. En aangezien de markt het momenteel moeilijk heeft met SUV's, is dat al zeker een pluspunt. Nog goed nieuws is dat de Soul op het vlak van veiligheid, weggedrag, plaatsaanbod en ruimte een erg geslaagde wagen is. Voeg daar nog zeven jaar garantie en een redelijke prijs aan toe en u begrijpt waarom deze kleine crossover ook ons wist te verleiden, vooral in de dieselversie dan, die in het dagelijkse verkeer opmerkelijk aangenaam is en naar onze mening een stuk veelzijdiger uit de hoek komt dan de benzinevariant.
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Kia Soul 1.6 & 1.6 CRDi nalezen in AutoGids 764 van 4/2/2009.