Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Lancia Delta 1.4 T 150 & 1.6 MJET

De nieuwe Delta is van levensbelang voor Lancia. Hier testen we de twee versies die het volume zullen moeten verzekeren: de 1.4- turbo op benzine en de 1.6 MJET-turbodiesel.

Heel wat techniek komt dus rechtstreeks uit de grote organenbank van de Fiat-groep, en vooral van de Fiat Bravo. Door het platform daarvan te verlengen wil Lancia twee vliegen in één klap slaan en zowel de Delta als de Lybra vervangen. De vorm werd dan ook een cross-over tussen een voor het C-segment klassieke vijfdeurshatchback en een soort shooting brake doet denken. Door die langere wielbasis te combineren met een verschuifbare achterbank kan deze Delta achterin zelfs de beenruimte van de veel grotere Thesis aanbieden. Verder kan de Delta een beroep doen op een adaptieve schokdemping, een spoorassistent (Driving Advisor) en een ESP dat met de elektrische stuurbekrachtiging samenwerkt. Voor de motoren werd volledig uit de voorraad van de Fiatgroep geput.

Rijgedrag: 1.4 T 150: 132/200 - 1.6 MJET: 128/200

De twee relatief kleine motoren leveren dankzij drukvulling toch goede (1.4 T) tot behoorlijke (1.6 MJET) prestaties,ondanks de afmetingen en het gewicht van de Delta. Beide zesversnellingsbakken hebben een pook die een betere geleiding verdient. Hun spreiding is ook wat te lang uitgevallen, wat tot veelvuldig schakelen noopt. De elektrisch bekrachtigde tandheugel mist wat feeling, maar krijgt wel ESP-medewerking, de handelbaarheid wordt gehypothekeerd door het zicht achteruit en de (te) grote draaicirkel.

Veiligheid: 152/200

De remmen zijn krachtig en bieden het nodige uithoudingsvermogen, maar hun doseerbaarheid kon bij beide testwagens beter. De lange wielbasis zorgt voor een goede rechtuitstabiliteit, in de bochten is de Delta niet echt snedig te noemen,maar wel veilig, mede dankzij een gesofisticeerd ESP. De motoren hebben onvoldoende koppel om de trekkracht en grip in de problemen te brengen. Met het (optionele) xenonlicht is de verlichting goed. Leddagrijlichten en een knieairbag voor de bestuurder zijn standaard, laterale airbags achterin zijn niet te krijgen.

Comfort: 148/200

De ophanging is op comfort afgesteld en slaagt perfect in haar opdracht. Jammer genoeg zijn de voorstoelen van slechte kwaliteit: je zit erop, niet erin en er is geen zijdelingse steun. De binnenruimte is erg groot voor een auto uit deze klasse en de moduleerbare beenruimte achterin vormt een van de troeven van dit model. De nodige aandacht werd besteed aan de geluiddemping, hoewel één testauto last had van windruis op de snelweg.

Functionaliteit: 144/200

Instappen gaat zowel voor- als achterin gemakkelijk. Het zicht schuin naar achteren is ronduit slecht. De uitstekend moduleerbare kofferruimte is groot voor de klasse, maar de laaddrempel is hoog en de laadvloer is niet vlak. De instrumenten zijn behoorlijk compleet, maar de leesbaarheid ervan laat te wensen over. De standaarduitrusting is vrij volledig vanaf het eerste niveau (Argento) en je ziet dat aandacht werd besteed aan de afwerking, maar de keuze van sommige materialen zou beter kunnen.

Budget: 1.4 T 150: 128/200 - 1.6 MJET: 136/200

Geen van beide motorversies is een toonbeeld van zuinigheid, maar je hebt wel zo'n beetje een verbruik à la carte, naargelang van de nervositeit van uw rechtervoet of de rijomstandigheden. Qua algemene waarborg is Lancia al even gierig als de meeste Europese collega's,maar hier kan (tegen betaling) tenminste nog uitgebreid worden. Voor een auto met zo'n ruimteaanbod is het prijsaanbod aantrekkelijk te noemen, zeker als je de factoren comfort en uitrusting in aanmerking neemt.

Besluit: 1.4 T 150: 704/1000 - 1.6 MJET: 708/1000

De derde Delta-generatie sluit met zijn uitgesproken persoonlijkheid weer aan bij de eerste. Het accent is echter verschoven van sportiviteit naar comfort en ruimte, gehuld in een opvallend kleedje. Geheel getrouw aan de nieuwe weg die Lancia - noodgedwongen? - is ingeslagen, is de binnenruimte van de nieuwe Delta bovengemiddeld en het comfort meer dan behoorlijk (met uitzondering van de slechte stoelen). Ook met de basismotoren weet de auto zich behoorlijk uit de slag te trekken qua prestaties, en het verbruik blijft redelijk, zonder meer. De prijskaartjes zijn vrij gematigd, maar als je alle beschikbare luxe wil, zit je snel aan 30.000 euro, ook voor deze basisversies. In ruil krijg je een rijkelijk uitgeruste en comfortabele cross-over-middenklasser met een heel aparte stijl. 

In dit artikel : Lancia, Lancia Delta

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars