Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mazda 6 Wagon 2.2 SkyActiv-D 150

Mazda is op wereldvlak slechts een kleine speler, maar wel een met een voorkeur voor innovatief ingenieurswerk en alternatieve technologische oplossingen. De nieuwe 6 balt die waarden mooi samen.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.00 /20

Om het verbruik en de uitstoot te kunnen reduceren zonder het rijplezier aan te tasten heeft Mazda veelvuldig gebruikgemaakt van staalsoorten met extreem hoge buig- en torsieweerstand. Die maken het mogelijk om een grotere stijfheid te verkrijgen (45 procent meer in vergelijking met de vorige 6 in breakversie) en tegelijk het gewicht terug te dringen. Verder worden de scharnierpunten versterkt met elementen van een extreem stijf en licht soort schuim dat in vormen wordt gespoten en daarna uithardt. Zelfs het vensterglas is onder de loep genomen om minder te wegen. De 2.2-diesel levert naar keuze 150 pk en 380 Nm of 175 pk en 420 Nm. Hoogst uitzonderlijk is de compressieverhouding: 14,0:1. Dat is extreem laag voor een diesel. Mazda heeft met andere woorden hard moeten werken om de diesel onder een zo lage druk vanzelf te laten ontbranden. Een laatste slimmigheid die uniek is voor Mazda, is het zogenoemde i-Eloop: wanneer je afremt op de motor, wordt zoals in zoveel moderne auto's de alternator extra aan het werk gezet om de bewegingsenergie in stroom om te zetten zonder de motor te belasten. Maar in de plaats van een traditionele autobatterij koos Mazda voor een supercondensator, die een plaats kreeg links vooraan, net achter de bumper.

  • Afwerking en assemblage, knap design
  • Ruiinterieur, grote koffer, gebruiksgemak
  • Vooruitstrevende technologie
  • Erg prettig en gezond rijgedrag
  • Krachtige, stille en trillingsarme dieselmotor
  • Laag normverbuik
  • Beperkend, typisch Aziatisch optiebeleid
  • Soms aarzelingen in stop-startsysteem
  • Nukkig kofferslot
  • Lichte trekkrachtproblemen op nat wegdek
  • Fiscaal ongunstige cilinderinhoud

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda6

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars