Detailtests / Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+ (2022) - in detail
De SL is uit zijn as herrezen bij Mercedes en ruilt zijn metalen vouwdak weer in voor een stoffen kap. Ook werd de tweezitsroadstercockpit vervangen door een ruimer 2+2-concept. En last but not least: de auto heet niet langer ‘Benz’... maar AMG!
- Score redactie 15.40 /20
De afkorting SL – voor ‘Super Leicht’ – viert dit jaar haar zeventigste verjaardag bij Mercedes. Een perfecte timing dus om dit nieuwe model te lanceren en mensen eraan te herinneren dat de SL een auto met een aanzienlijke sportieve stamboom is, een trotse afstammeling van de originele 300 SL, die onder meer de 24 Uur van Le Mans won. Het is waar dat de SL in de loop der jaren braver en chiquer is geworden. Om zijn rijke en veeleisende klanten beter tevreden te stellen, uiteraard, maar ook omdat hij zich binnen het gamma als het summum van luxe wilde opwerpen. Aan die welgemanierdheid komt nu dus een einde. De achtste SL-generatie – code ‘R232’ voor de vrienden – gooit het over een andere boeg en wil zijn sportieve temperament opnieuw laten gelden, zelfs als dat betekent dat hij zijn ziel moet verkopen aan de tovenaars van AMG!
Foto’s: Jonathan Godin
- Aankleding, afwerkingskwaliteit
- Dynamische efficiëntie, adembenemende prestaties
- Interieurcomfort (in open en gesloten toestand)
- Noodzitjes achterin
- Minder comfortabel dan vroeger
- Windscherm Mercedes onwaardig
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz SL
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands