- Score redactie 15.54 /20
Terwijl de Stuttgarters voor dit toch wel belangrijke voumemodel visueel geen al te grote risico's wilden nemen, is de jongste C-Klasse (met interne codenaam W205) onderhuids toch wel ingrijpend gemoderniseerd. Dat begint al bij de materiaalkeuze. Door voor de structuur (onder meer) aluminium te gebruiken kon Mercedes flink wat gewicht besparen - ondanks het feit dat de auto weer een stukje groter is geworden. Het motorenpalet is al even modern. Aan dieselzijde heeft naast de bekende 2,1-literturbodiesel een kleinere zelfontbrander zijn intrede gedaan. Het gaat om een 1,6-liter die verkrijgbaar is in twee vermogensversies: 116 pk (C 180 BlueTec) en 136 pk (C 200 BlueTec). Beide kunnen pronken met een normuitstoot van 99 g CO2/km, een niet te onderschatten argument in de strijd om de fleetconsument. Voor het overige is de nieuwe C-Klasse trouw aan zijn imago van compacte premium gezinswagen, met overlangs geplaatste motoren voorin, achterwielaandrijving (of vierwielaandrijving op bepaalde versies) en een onafhankelijke ophanging rondom die de inzittenden een uitstekend comfort in alle omstandigheden moet garanderen.
- Uitstekende verbruikscijfers
- Zeer goede verhouding comfort-wegligging
- Rijhouding, ergonomie, comfort
- Materiaalkeuze en afwerking Veiligheidsuitrusting(standaardofoptioneel)
- Uitgebreide uitrustingsmogelijkheden
- Matige prestaties
- Hoge prijs
- Enkele erg dure opties
- Lacunes in standaarduitrusting
- Soms onlogische ergonomie
- Ophangingscomfortopkortewegoneffenheden
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz C-Klasse