- Score redactie 16.09 /20
Dieselhybrides kennen we al langer. We hebben het dan hier niet over de 48-voltmicrohybridisering met behulp van een starter-alternator, maar wel over de combinatie van een dieselkrachtbron met een volwaardige elektromotor. Nochtans heeft het concept nooit echt veel aanhangers gehad: PSA en Volvo hebben het intussen alweer opgegeven, alleen Mercedes blijft erin investeren en gaat daarmee helemaal tegen de stroom in. Heel wat grote steden in Europa willen de diesel namelijk volledig weren tegen 2025. Vandaar dat bepaalde constructeurs de zelfontbrander geleidelijk schrappen uit hun aanbod. Andere autobouwers blijven dan weer inzetten op deze technologie, die nochtans ten dode opgeschreven lijkt. Zouden sommige lobbyisten er dan toch nog goede hoop op hebben om de politici op andere gedachten te brengen? De toekomst zal het uitwijzen.
In afwachting is het duidelijk dat de E 300 de een overtuigend alternatief is voor kilometervreters: zijn viercilinder-dieselmotor is zuinig op de snelweg, terwijl zijn oplaadbare batterij een zuiver elektrisch rijbereik van bijna 50 kilometer mogelijk maakt. Genoeg om de meeste steden te kunnen doorkruisen zonder uitstoot. Het beste van twee werelden dus?
- Perfecte combinatie diesel-elektriciteit
- CO2-vriendelijk aandrijfgeheel
- Verhouding prestaties-verbruik
- Rijcomfort gevrijwaard
- Intelligente sturing energierecuperatie
- Fiscaal voordelig voor bedrijven
- Voelbaar meergewicht van 300 kilogram
- Integratie batterij, verlies aan laadruimte
- Meerprijs ten opzichte van 220 d
- Erg luidruchtige dieselmotor
- Geen luchtvering mogelijk
- Onzekere toekomst diesel, herverkoopwaarde
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz E-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!