Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes GLA 220 CDI 4Matic

Met de GLA breidt Mercedes zijn gamma cross-overs en SUV's naar beneden uit. Heeft deze jongste ster voldoende kwaliteiten in huis om zijn rivalen bij Audi en BMW het vuur aan de schenen te leggen?

Prijs
NB
  • Score redactie 15.00 /20

De ingenieurs kregen namelijk de taak om met de oorspronkelijke wielbasis (2,70 meter) als vertrekpunt een compact model te ontwikkelen met een verhoogde bodemvrijheid en - als optie - vierwielaandrijving. Omdat aan de asprincipes (McPhersons vooraan, een meerarmige as achteraan) en de verankeringspunten niets gewijzigd kon worden, hebben ze zich er dan maar op toegespitst het onderstel te verhogen (+4 centimeter ten opzichte van de A-Klasse), zodat de bodemplaat van de GLA 13 centimeter boven de grond hangt en dus ietsje beter beschut is tegen opspringende steentjes. Aangezien de GLA echter meer bedoeld is voor de stadsjungle dan voor het echte terrein, wordt hij standaard enkel op de voorwielen aangedreven. De vierwielaandrijving 4Matic (zoals we die kennen van de A-Klasse en de CLA) is als optie verkrijgbaar, maar wel uitsluitend in combinatie met de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling 7G-DCT. Onder de motorkap vinden we weinig verrassend ook het gros van de krachtbron nen terug die de andere modellen op basis van dit platform al gebruiken. Voor de rest grabbelt de GLA gretig in de onderdelenton van de A-Klasse en de CLA voor zijn interieuraankleding, stoelen, uitrusting, enzovoort.

  • Verzorgde look vanbinnen en vanbuiten
  • Compromis comfort-weggedrag
  • Trekkracht en wegligging met 4Matic
  • Aangename bestuurderspost, bedieningsorganen
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Moderne uitrusting, personaliseringsmogelijkheden
  • Verhoogde A-Klasse eerder dan echte SUV
  • Rauwe motor (zeker na koude start)
  • Inerte automaat bij wegrijden
  • Matig zicht rondom
  • Beperkt zitcomfort achterin
  • Hoge prijs

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker