- Score redactie 14.96 /20
De verantwoordelijken voor het GLK-project zijn niet van nul begonnen, maar hebben zich gebaseerd op het platform van de C-Klasse. De GLK krijgt logischerwijs ook de jongste generatie van de permanente vierwielaandrijving 4Matic met drie differentiëlen, die in normale omstandigheden 45 procent van het motorkoppel naar de vooras en 55 procent naar de achteras stuurt. Die verhouding kan uiteraard variëren afhankelijk van de grip van elk van beide assen, dankzij een gestuurde meerschijvenkoppeling die geïntegreerd is in het middendifferentieel. In het vooronder liggen vier motoren: twee op benzine, de 280 (231 pk) en 350 (272 pk), en twee diesels, de 220 CDI BlueEfficiency, die er over enkele maanden komt (170 pk en Euro 5-conform), en de 320 CDI, een oude bekende. In alle gevallen wordt een beroep gedaan op de zeventrapsautomaat 7G-Tronic.
Rijgedrag: 164/200/200
De drie liter grote V6-turbodiesel van de 320 CDI is een van de beste in zijn soort en in combinatie met de uitstekende 7G-Tronic-automaat heeft hij verrassend veel in huis, ondanks het niet te verwaarlozen gewicht van de GLK. Bovendien draait hij bijzonder stil en trillingvrij. Een erg geslaagde combinatie motor-versnellingsbak dus. Minder enthousiast zijn we over het stuur, dat te licht is om echt nauwkeurig en/of communicatief te zijn. Gezien het meergewicht van een GLK ten opzichte van een CKlasse hebben de ingenieurs de bekrachtiging blijkbaar nog een beetje opgedreven.
Veiligheid: 168/200/200
Met bijna twee ton om af te remmen wordt het remsysteem zwaar op de proef gesteld. Gelukkig remt de automaat lichtjes op de motor. En dankzij de goede doseerbaarheid worden de inzittenden niet in hun veiligheidsgordel gedrukt zodra het rempedaal even wordt beroerd. Qua weggedrag zit je gebeiteld: permanente vierwielaandrijving, een verlaagd onderstel, selectieve schokdempers, twintigduimvelgen, sportieve banden, ESP van de jongste generatie, enzovoort. De veiligheid kan nog worden uitgebreid met het PreSafe-systeem, dat de inzittenden en de auto ?voorbereidt? op een aanrijding, een primeur voor een SUV.
Comfort: 148/200/200
De ophanging is verrassend comfortabel voor een SUV: de filtering en de controle van koetswerkbewegingen blijken erg efficiënt te zijn. Ook rol- en stroomlijngeluiden worden erg goed binnen de perken gehouden, wat samen met de geruisloze motor van de GLK een van de stilste SUV's maakt. Wat de rijhouding betreft, is de stuurkolom voor grote bestuurders onvoldoende verstelbaar in de hoogte, terwijl de ruimte voor de achterpassagiers werkelijk krap bemeten is, vooral qua been- en voetruimte. De airco (standaard met twee zones) is efficiënt.
Functionaliteit: 128/200/200
Terwijl de openingshoek van de voordeuren de instap vergemakkelijkt (temeer omdat de zitting van de stoelen zich op de juiste hoogte bevindt), moet je wel over een brede en plaatsrovende drempel ?kruipen?. De instap achterin is minder goed, door de smalle deuropeningen en het feit dat de wielkasten zo ver uitsteken. Het koffervolume is gemiddeld, zonder meer, terwijl de moduleerbaarheid zich beperkt tot een neerklapbare achterbank (waarmee je een vlakke laadvloer kunt verkrijgen). Als optie kan de achterklep worden gemotoriseerd. Opbergmogelijkheden zijn er voldoende.
Budget: 140/200/200
Bij een normaal tempo zal het verbruiksgemiddelde rond de 9 l/100 km liggen, wat redelijk is gezien het gewicht en de matige stroomlijn van de GLK. In de stad of (nog meer) onder belasting mag je rekenen op 11 à 12 l/100 km. De tankinhoud van 66 liter maakt een rijbereik van zo'n 700 kilometer mogelijk. De garanties voldoen aan de wettelijke normen, zonder meer, behalve dan de garantie tegen doorroesten, die dertig jaar geldig is. De prijzen (basisprijs en opties) beantwoorden aan de reputatie van het merk, maar de restwaarde maakt veel goed.
Besluit: 748/1000/1000
Als enige echte concurrent van de BMW X3 ? al staan de Audi Q5 en de Volvo XC60 in de startblokken ? heeft de Mercedes GLK heel wat te bieden. Om te beginnen een uitstekend compromis tussen terreincapaciteiten en efficiëntie en comfort op de weg. Hij rijdt aangenaam, aangezien hij snel is ? zeker met deze 320 CDI ? en relatief zuinig, comfortabel en erg stil. Hij slaagt er dus in om verschillende eigenschappen met elkaar te verzoenen die op het eerste gezicht onverenigbaar lijken. Ware het niet dat zijn binnenruimte en de instap naar de achterste plaatsen sterk voor verbetering vatbaar zijn, zou hij geen grove tekortkomingen vertonen. Want zelfs met zijn verhouding prijs-uitrusting weet hij te overtuigen... En dat is voor zover ons bekend een primeur voor een Mercedes.
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Mercedes GLK 320 CDI nalezen in AutoGids 756 van 15/10/2008.
- Efficiënt weggedrag
- Terreincapaciteiten
- Verhouding prestaties-verbruik
- Stilte en comfort binnenin
- Verhouding prijs-uitrusting
- Afwerkings- en fabricagekwaliteit
- Personaliseringsmogelijkheden
- Instap achterin (smalle deuren)
- Beenruimte achterin
- Oncomfortabele achterbank
- Harde en te vlakke stoelen
- Matig koffervolume
- Prijs van sommige opties
- Wat licht stuur
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLK-Klasse