Detailtests / MG ZT 260
De ZT 260 is geen normale MG: onder de motorkap van deze krachtpatser schuilt een 4.6 V8 met 260 pk. Een Britse muscle car die het merkimago in de verf moet zetten.
In het beste geval zal de eerste volledig nieuwe Rover/MG (vervanger voor de 45/ZS met codenaam RD/X60) pas over een jaar worden voorgesteld, terwijl de verkoop ervan zal moeten wachten tot begin 2006. Ondertussen moeten Rover en MG roeien met de riemen die ze hebben. Dat betekent voor MG een facelift links en rechts en het uitbouwen van een volledig gamma op basis van de Rover-producten en op die manier proberen om het sportieve imago van MG grondig op te poetsen en opnieuw in de etalage te zetten. Gelukkig voor Rover en MG zijn de auto's waarmee ze het nog een tijd moeten uithouden, zo slecht nog niet. De ZT, die de MG-versie is van de Rover 75, heeft een uitstekend platform, dat nog lang niet afgeschreven is en zich nog steeds leent tot verdere evoluties. Enkele maanden terug mochten we kennismaken met een gefacelifte versie, waarbij vooral de nieuwe neus opviel. De koplampen zitten voortaan achter één glas en het radiatorrooster werd massiever. Maar de ZT 260 die we nu voorgeschoteld krijgen, is wel een zeer verrassende auto, ook al waren we al een en ander gewoon, met de supersportwagen XPower SV. De 260 (wat slaat op het aantal paarden onder de motorkap) ziet eruit als de minder krachtige MG ZT's, met dat verschil
dat hij niet alleen een grote V8 van 4,6 liter (afkomstig uit de Ford Mustang) onder de motorkap heeft, maar dat hij bovendien werd omgebouwd van voorwieltrekker naar achterwielaandrijver.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands