Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Opel Corsa 1.0 Turbo 90

Het valt niet meteen op, maar de Opel Corsa – de vijfde generatie al – doet zowat alles beter dan zijn voorganger. En dat is zeker het geval met de nieuwe 1.0-driecilinder met turbo van 90 pk onder de motorkap.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.64 /20
Als u twee keer moet kijken om de nieuwe Corsa te onderscheiden van zijn voorganger, bent u zeker niet alleen. In de loop van de voorbije drie decennia had Opel ons nochtans gewoon gemaakt aan iets meer durf bij de vernieuwing van zijn modellen. Toen we van de Corsa A (die gebouwd werd van 1982 tot 1993) naar de Corsa B gingen (1993 tot 2000, tot dusver de meest verkochte generatie), werden de hoeken afgerond, terwijl de overgang van de B naar de C (2000 tot 2006) opnieuw een zeker classicisme met zich meebracht, en de Corsa D (tot eind 2014) het eens te meer over een compleet andere boeg gooide. En nu is er dus de E, die qua proporties nagenoeg niet veranderde.
In plaats van te kiezen voor een complete make-over voor het koetswerk en dus te investeren in de ontwikkeling van een volledig nieuwe carrosserie hebben de Duitse ingenieurs zich geconcentreerd op de inhoud – getuige de fonkelnieuwe drukgevoede eenlitermotor die in deze wegtest aan bod komt. In de categorie van de veelzijdige stadsauto’s lijkt enige stoutmoedigheid op esthetisch vlak nochtans de trend – we denken bijvoorbeeld aan de jongste Clio bij Renault of de 208 bij Peugeot. Het is dan ook maar de vraag of de Corsa met deze vrij conservatieve uiterlijke ‘facelift’ wel de aandacht zal weten te trekken die hij verdient.
X
Als u twee keer moet kijken om de nieuwe Corsa te onderscheiden van zijn voorganger, bent u zeker niet alleen. In de loop van de voorbije drie decennia had Opel ons nochtans gewoon gemaakt aan iets meer durf bij de vernieuwing van zijn modellen. Toen we van de Corsa A (die gebouwd werd van 1982 tot 1993) naar de Corsa B gingen (1993 tot 2000, tot dusver de meest verkochte generatie), werden de hoeken afgerond, terwijl de overgang van de B naar de C (2000 tot 2006) opnieuw een zeker classicisme met zich meebracht, en de Corsa D (tot eind 2014) het eens te meer over een compleet andere boeg gooide. En nu is er dus de E, die qua proporties nagenoeg niet veranderde.
In plaats van te kiezen voor een complete make-over voor het koetswerk en dus te investeren in de ontwikkeling van een volledig nieuwe carrosserie hebben de Duitse ingenieurs zich geconcentreerd op de inhoud – getuige de fonkelnieuwe drukgevoede eenlitermotor die in deze wegtest aan bod komt. In de categorie van de veelzijdige stadsauto’s lijkt enige stoutmoedigheid op esthetisch vlak nochtans de trend – we denken bijvoorbeeld aan de jongste Clio bij Renault of de 208 bij Peugeot. Het is dan ook maar de vraag of de Corsa met deze vrij conservatieve uiterlijke ‘facelift’ wel de aandacht zal weten te trekken die hij verdient.
 
  • Nauwkeurig weggedrag
  • Nog steeds aangenaam rijcomfort
  • Aangenaam motor-versnellingsbakgeheel
  • Rijhouding, verzorgd interieur
  • Uitgebreide veiligheidsuitrusting mogelijk
  • Rijkelijke uitrusting topversie Cosmo
  • Stuurgevoel kan beter
  • Snel hoog verbruik
  • Koffer (volume, toegang)
  • Uitrustingslacunes
  • Ergonomie IntelliLink-systeem
  • Prijsverschil met atmosferische 1.4

In dit artikel : Opel, Opel Corsa

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker