- Score redactie /20
Met zijn 4,83 meter lengte, 1,86 meter breedte en 1,50 meter hoogte behoort de Insignia tot de grootste vertegenwoordigers van zijn segment, samen met de vierdeursversie van de Ford Mondeo, die nog 1 centimeter langer is. Voor de Insignia heeft Opel trouwens niet alleen voor een opvallende lijn gezorgd, maar ook voor een gunstig gestroomlijnde, getuige daarvan de uitstekende Cx-waarde van 0,27. Qua onderstel neemt de Insignia de principes van zijn voorganger (de Vectra) over, maar hier en daar toch stevig aangepast. Om het onafgeveerde gewicht te beperken zijn sommige stukken van de ophanging van aluminium. Als optie kun je bij de tweeliter-turbo en de twee krachtigste diesels FlexRide bestellen. De kern van deze programmeerbare ophanging (door Opel mechatronicachassis genoemd) is het DMC-systeem, dat aan de hand van verschillende gemeten parameters elf rijsituaties kan onderscheiden, waarbij rekening wordt gehouden met de rijstijl. De bestuurder kan de afstelling van het systeem ook manueel beïnvloeden, door te kiezen voor Tour, normaal of Sport.
Rijgedrag: 2.0 T AWD: 148/200 - 2.0 CDTI 160: 140/200
Wij testten twee uitstekende motoren in de nieuwe Insignia: de tweeliter-turbo op benzine kennen we al uit de GT, maar hij is hier geciviliseerder en koppelrijker. De nieuwe 2.0-diesel is krachtig, soepel en geruisloos. De Insignia is wel een zware wagen en dat merk je toch aan de prestaties. De zesversnellingsbak is degelijk, maar mocht wat beter schakelen (zeker de 2.0 T), terwijl de spreiding van de diesel dan weer overdreven lang is. Het stuur is opnieuw helemaal hydraulisch bekrachtigd en voelt goed aan.
Veiligheid: 2.0 T AWD: 172/200 - 2.0 CDTI 160: 168/200
De remmen zijn geventileerde schijven rondom voor de 2.0 T en volle exemplaren achteraan voor de CDTI. Ze zijn in beide gevallen goed doseerbaar, maar leken in onze benzineversie snel vermoeid te raken. De wegligging van deze nieuwe Opel is uitstekend, ook in de tweewielaangedreven dieselversies. De trekkracht is uiteraard nog beter met AWD, het bochtengedrag ook. De AFL-verlichting is zeer goed. De Insignia scoort uitstekend bij de EuroNCAP-tests, toch zeker voor zijn inzittenden; voor de zwakke weggebruikers is hij een stuk onvriendelijker.
Comfort: 2.0 T AWD: 156/200 - 2.0 CDTI 160: 148/200
Beide testauto's beschikten over het optionele FlexRide en dat is zeker de moeite waard. Elke bestuurder kan zijn ideale compromis vinden, mede dankzij de prima stoelen. Het plaatsaanbod is minder indrukwekkend voor zo'n grote auto, zeker achterin. De geluiddemping is verzorgd, ook in de turbodieselversie. De elektronische airco met twee zones werkt goed, maar we hebben een beetje onze twijfels bij de kracht van de verluchting.
Functionaliteit: 136/200
Voorin instappen gaat vlot, maar achterin levert de aflopende daklijn wat meer problemen op. Het belabberde zicht achteruit wordt nog in de hand gewerkt door te kleine buitenspiegels. De kofferruimte is behoorlijk voor deze klasse, maar de laadopening kan een handicap zijn (er is wel een vijfdeursversie beschikbaar). De achterbankleuning kan neergeklapt worden en er is een skiluik. De instrumenten zijn vrij uitgebreid en duidelijk, de ergonomie is een beetje ingewikkeld soms. De afwerking is keurig.
Budget: 2.0 T AWD: 140/200 - 2.0 CDTI 160: 160/200
Gezien zijn gewicht, omvang en vierwielaandrijving kan de 2.0 T moeilijk uitblinken aan de pomp; de turbodiesel doet dat wel. Het onderhoudsprogramma wordt bijgestaan door een intervalindicator, de algemene garantie is krenterig, maar kan wel uitgebreid worden tegen betaling. De nieuwe Insignia levert qua prestaties waar voor zijn geld, maar niet meer dan dat. De uitrusting is behoorlijk, de kwaliteitsindruk al evenzeer. Het spreekt voor zich dat in ons land de turbodiesel een interessantere inruilwaarde zal hebben.
Besluit: 752/1000
Met de Insignia heeft Opel een bladzijde van zijn geschiedenis omgedraaid. Dit nieuwe model staat voor opvallende looks, aangename motoren, een wegligging die veiligheid en rijplezier combineert, en een uitzonderlijk hoog comfortpeil. Jammer genoeg is de auto ook groter en zwaarder geworden, terwijl dat eerste niet ten goede komt aan de plaats achterin, integendeel. Opel moet ook oppassen niet te veel gadgets te willen aanbieden waarvan een eventuele gebrekkige werking de klant wel eens bijzonder kan gaan irriteren. Maar samengevat kunnen we zeggen dat het nieuwe Opel-vlaggenschip zijn titel van Auto van het Jaar zeker niet gestolen heeft. Nu nog voldoende klanten...
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Opel Insignia 2.0 T AWD & 2.0 CDTI 160 nalezen in AutoGids 763 van 21/1/2009.
In dit artikel : Opel, Opel Insignia