Detailtests / Porsche Cayman R
De R-versie is de sportiefste Porsche Cayman ooit. Naast zijn R-badge en zijn koetswerkkit voor een betere stroomlijn pakt hij uit met een lager gewicht, een hoger vermogen en een verfijnd onderstel.
- Score redactie 14.60 /20
Boxster Spyder, heeft de nieuweling zijn stalen deuren ingeruild voor exemplaren van aluminium, doet hij afstand van bepaalde zware uitrusting (zoals de stoelen met scharnierende rugleuning of de airco) en laat hij 'futiliteiten' die de betrokken ontwerpers niet essentieel vonden (radio, deurgrepen binnenin, bekerhouders) voor wat ze zijn. In standaardconfiguratie (wat ons testexemplaar jammer genoeg lang niet was) zet de Cayman R met zijn bredere, maar niet zwaardere velgen en zijn bijkomende spoilerkit een leeggewicht op de weegschaal van 1.370 kilo (EU-norm, bestuurder van 75 kilo inbegrepen), wat 55 kilo minder is dan een Cayman S. Niet slecht... Naast lichter is de Cayman R echter ook krachtiger. Aangezien Porsche als vermogen 330 pk opgeeft, leert een snelle berekening ons dat de verhouding gewicht-vermogen 4,15 kg/pk bedraagt.
- Verscherpt dynamisch weggedrag
- Feilloos evenwicht en dito trekkracht
- Vurige combinatie motor-versnellingsbak
- 6-cilinder-boxermetbetoverendgeluid
- Rijhouding, opstelling bedieningsorganen
- Look, afwerkingskwaliteit
- Wanneereenecht‘stoute’Cayman?
- Lichtereuitrusting (geenradio,nochairco)..
- ...vooreenhogereprijs
- Schandalige prijzen van bepaalde opties
In dit artikel : Porsche, Porsche Cayman
Tests
Onze tests
De concurrenten
Lotus Exige Exige S
BMW 6 Reeks Coupé 630i
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands