Detailtests / Porsche Panamera S Hybrid
Net als de Diesel moet de Panamera S Hybrid helpen de gemiddelde CO2-uitstoot van het Porsche-gamma te drukken. Daartoe gebruikt hij bijna ongewijzigd de hybridetechnologie van de gelijknamige Cayenne.
- Score redactie 14.52 /20
Een pionier of vernieuwer is de Panamera S Hybrid niet. Die eerste rol liet hij over aan BMW en Mercedes, de tweede aan de Cayenne, waarvan hij de hybridetechnologie overneemt. Het gaat in dit geval om een 'full hybrid'- systeem, waarmee hij met andere woorden een tijdje zuiver elektrisch kan rijden dankzij een synchrone elektromotor van 47 pk, die de 333 pk sterke, drukgevoede V6 met Roots-compressor aanvult. Samen leveren ze dus 380 pk. Maar terwijl de Cayenne enkel als vierwielaandrijver bestaat, wordt de Panamera steeds aangestuwd op de achterwielen, om de eenvoudige reden dat zijn aandrijfgeheel veel lager is ingeplant, waardoor het onmogelijk is om er een transmissieas onderdoor te steken. Datzelfde probleem doet zich trouwens ook voor bij de dieselversie, terwijl de concurrenten wel allemaal vierwielaandrijving kunnen aanbieden.
- Performante en zuinige hybride
- Werkingscomfort
- Rijcomfort,efficiëntie
- Toereikende binnenruimte
- Pneumatische ophanging en PASM standaard
- Afwerkingskwaliteit
- Prijsverschil met Cayenne
- Rol-enwindgeluiden
- Enkel achterwielaandrijving
- Positionering in gamma tussen diesel en V8?
- Sommige snufjes niet beschikbaar
- Kleiner koffervolume
In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera
Tests
Onze tests
De concurrenten
BMW 7 Reeks Berline ActiveHybrid 7 L
Jaguar XJ 3.0D Supersport
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands