- Score redactie 15.55 /20
Bij de onthulling van de Arkana, op het autosalon van Moskou in de zomer van 2018, was Renault waarschijnlijk nog niet helemaal zeker van zijn stuk... Hoe moeten we anders die wat anonieme marktlancering te verklaren? Een heel vage introductie ook op internationaal vlak, want op dat moment kon niemand bij Renault ons bevestigen of dit model bij ons verkrijgbaar zou worden. Maar kijk, drie jaar later is hij er dan toch... Een strategische vertraging? Misschien. Maar vooral het gevolg van een technische keuze, want de Arkana die sinds 2019 in Rusland wordt verkocht, en het model dat vandaag in onze contreien debuteert, zijn eigenlijk twee heel verschillende auto’s…
Hoewel hun koetswerken sterk op elkaar lijken (zie kaderstuk), heeft de versie die voor de voormalige Sovjet-Unie is bedoeld, de technische basis van een Dacia Duster – dus het oude B0-platform – terwijl ‘onze’ Arkana recht heeft op meer techn(olog)ische verfijning dankzij het CMF-B-platform, dat hij deelt met de nieuwste Captur en Clio. Een andere bijzonderheid is dat de in West-Europa verkochte Arkana veel onderdelen deelt met de in Zuid-Korea verkochte Samsung XM3. Hij wordt daar trouwens ook geproduceerd, in Busan, op dezelfde assemblagelijnen als die Samsung. Weet overigens dat als u met uw Arkana naar Oost-Europese landen als Hongarije of Slovenië zou rijden, u daar vreemde blikken mag verwachten. Niet omdat het model er niet verkocht wordt, maar wel omdat Renault het model daar heeft omgedoopt tot Mégane Conquest, om ongelukkige associaties met een gewezen Servische activist genaamd Arkan te vermijden...
- Interieur- en kofferruimte
- Rijhouding
- Algemeen rijplezier
- Schokken EDC-versnellingsbak
- Harde ophanging op slecht wegdek
- Weinig ‘premium’ uitrusting (glazen dak, gemotoriseerde achterklep)
In dit artikel : Renault, Renault Arkana
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!