Detailtests / Renault Kangoo Be Bop 1.6 & 1.5 dCi
Renault brengt de Be Bop niet zomaar op de markt als een ingekorte Kangoo. Met zijn felle kleuren en zijn grappige design is dit een "ludospace" in hart en nieren.
- Score redactie /20
De Be Bop is op de keper beschouwd een personenwagenversie van de bestelwagen Kangoo Express Compact, die zelf een met 342 millimeter ingekorte Kangoo (Express) is. In totaal is hij slechts 3,87 meter lang, wat bijna 15 centimeter korter is dan een Clio. Omdat de Kangoo van zichzelf al vrij hoog is, krijgt de compacte versie door die extra krappe wielbasis merkwaardige proporties. Temeer omdat Renault de Be Bop nog 2 centimeter hoger op zijn poten heeft gezet dan de Express Compact. Omdat ook de wielbasis met 348 millimeter is ingekort, tot 2.313 millimeter, is de overdaad aan ruimte die we kennen uit de grote Kangoo, verdwenen. De drie standaard gemonteerde glazen dakpanelen en het hoge plafond maken het geheel ietwat luchtiger, maar aan de kleine koffer (174 liter in de kleinste configuratie) veranderen ze niets. Of toch, want het achterste glazen dakpaneel, dat ook bestaat bij de bestelwagenversie (maar dan in matzwart plastic), maakt het mogelijk om langere voorwerpen te vervoeren door ze door het dak te steken. Bijna alle onderdelen aan de Be Bop zijn dus geleend bij bestaande Renault-modellen, zodat de ontwikkelingskosten erg laag zijn gebleven. Meer nog, de constructeur maakt zich sterk dat dit merkwaardige autootje op een zodanig economische manier is ontworpen dat het project al break-even was voor het in productie ging. Of anders gezegd: elke Kangoo Be Bop die wordt verkocht, is pure winst voor Renault.
In dit artikel : Renault, Renault Kangoo Be Bop
Tests
Onze tests
De concurrenten
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands