- Score redactie 15.44 /20
Of het nu gaat om zijn Trophy R-variant, of de R.26R, of nog maar gewoon de exemplaren met het Cup-onderstel, allemaal hebben ze bijgedragen aan de ijzersterke reputatie die de Mégane R.S. zich in de loop van de verschillende generaties heeft eigen gemaakt. Waarbij we moeten opmerken dat hij bij momenten ook maar weinig concurrentie te vrezen had. Maar tegenwoordig is er aan hot hatches geen gebrek op de markt, met modellen als de Hyundai i30 N, de Honda Civic Type R, de Peugeot 308 GTi, de Seat Leon Cupra of de VW Golf GTI (R). En dan hebben we het nog niet eens over de ‘super-hot-hatches’, zoals de Audi RS3, de BMW M140i, de Ford Focus RS en de Mercedes-AMG A 45. Allemaal redenen die maken dat de Franse ingenieurs allerminst op hun lauweren konden rusten. Renault Sport heeft voor deze Mégane IV R.S. dan ook een nieuwe, nog krachtiger motor klaargestoomd, net als een (optionele) gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling. Maar de échte revolutie vind je aan de achtertrein, die voortaan meestuurt – een primeur in deze klasse.
- Indrukwekkend efficiënte 4Control
- Werking schokdempers
- Efficiënt onderstel
- Echte R.S.
- Geslaagde rijhouding
- Twijfels EDC bij sportieve rijstijl
- EDC niet te combineren met Cup-chassis
- Verbruik loopt snel op
- Ergonomie schakellepels EDC
- Minder goed uitgerust dan GT
In dit artikel : Renault, Renault Mégane
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!