- Score redactie 14.48 /20
Wat een weg is er afgelegd tussen de eerste Renault Twingo uit 1992 en deze elektrische afgeleide van de derde generatie. Met bijna vier miljoen verkochte exemplaren is deze Franse stadsauto al decennialang een vaste waarde in het straatbeeld. Hoewel hij oorspronkelijk werd uitgedacht voor een jong publiek, wist hij door zijn sympathieke karakter alle leeftijdscategorieën te verleiden.
Maar het is mooi geweest, vinden ze bij Renault, dat er geen geheim van maakt dat het de pagina wil omslaan: de huidige Twingo wordt meteen ook de laatste. Grote baas Luca de Meo kondigde dat officieel aan, met als koel en rationeel argument dat “het spel nu eenmaal zo in elkaar zit”. Lees: het is niet meer rendabel een kleine stadsauto van 3,60 meter te bouwen zonder de hulp van Daimler, dat binnenkort de productie van zijn Smart Forfour – de bloedbroeder van deze Twingo – naar China verhuist.
In afwachting, en mede onder druk van de uitstootnormen, werd het Twingo-aanbod al ingeperkt: de drukgevoede TCe is verdwenen, enkel de atmosferische 1.0 SCe met 65 pk staat nog in de catalogus, altijd met manuele versnellingsbak. Toch mag de Twingo nog één keer in de spotlights staan, met deze nieuwe, volledig elektrische versie die in alle stilte nog even doorgaat en de overgang verzekert naar de volgende instap-Renault, de neo-R5, die gepland is voor 2023-2024.
- Talentrijke stadsauto
- Levendige en koppelrijke motor
- Coherent batterijformaat
- Verhouding prijs-uitrusting
- Ouderwetse details (contactsleutel, handremgreep)
- Beperkte veiligheidsuitrusting
In dit artikel : Renault, Renault Twingo
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!