In het kort
-
Rijdynamiek
De 2.9 is een karaktervolle motor die niet helemaal het turbogevoel geeft, omdat hij heel temperamentvol blijft bij hoge toeren. Tot op zekere hoogte is hij ook wel lineair, maar minder dan andere turbomotoren. De manuele zesbak schakelt traag, maar is goed gespreid, terwijl het rijgedrag rijk is aan sensaties: het sperdifferentieel met vectoriële koppelverdeling creëert een goed voelbare, maar makkelijk te controleren overstuurneiging.
-
Veiligheid
De Giulia krijgt qua veiligheidsuitrusting het essentiële mee, maar heeft zeker niets te veel. En de mogelijkheden om rijhulpsystemen bij te bestellen, zijn al bij al beperkt. De manueel geschakelde Quadrifoglio kan bijvoorbeeld geen adaptieve cruisecontrol krijgen, terwijl een spoorassistentie, een 360-gradencamera of een automatische parkeerfunctie sowieso niet beschikbaar zijn. Alleen dodehoeksensoren zijn standaard.
-
Comfort
De adaptieve schokdemping heeft twee standen: Soft en Sport. Uiteindelijk merk je weinig verschil tussen beide: het comfortniveau is echt aangenaam, zeker omdat de geluidsisolatie uitstekend blijkt, zelfs bij een hoog tempo – de V6 is dan ook erg discreet. De rijhouding is prima, maar de ruimte achterin is beperkt, vooral omdat het dak snel afloopt. De klimaatregeling met twee temperatuurzones is standaard, maar heeft duidelijk moeite om de ruiten wasemvrij te houden.
-
Praktische kant
De Giulia is in de eerste plaats een supersportieveling van het zuiverste water. Klanten voor dit fraai stukje techniek zullen wellicht dan ook minder belang hechten aan de praktische aspecten. En gelukkig maar, want de toegang tot de achterste zitplaatsen is vrij krap. Hetzelfde geldt voor de koffer, die een smalle opening heeft en weinig praktisch gevormd is: alle vakantiebagage inladen vergt dus wat puzzelwerk. De achterbank kan bovendien niet worden neergeklapt.
-
Connectiviteit
Qua connectiviteit kiest de Alfa Romeo Giulia voor de klassieke oplossingen, maar hij past voor de meest moderne toepassingen, zoals internetverbinding, bijkomende diensten (weersvoorspellingen bijvoorbeeld), een uitgebreid arsenaal aan apps of Apple CarPlay of Android Auto. Jammer, want die tendenzen raken inmiddels breed verspreid. De kwaliteit van de Bluetooth-verbinding is goed, terwijl je snel en makkelijk een telefoon koppelt.
-
Budget
Met de manuele versnellingsbak kost de Giulia Quadrifoglio 76.000 euro, wat niet goedkoop is. Toch komt hij iets minder duur voor de dag dan zijn Duitse rivalen, terwijl hij anderzijds relatief goed uitgerust is. In elk geval kost plezier nu eenmaal geld. En dat geldt ook aan de pomp, waar je op een verbruik van 12 l/100 km moet rekenen... met een lichte voet welteverstaan. Wie geregeld het potentieel van de V6 opzoekt, komt al snel een paar litertjes hoger uit.
De Giulia Quadrifoglio doet wat we ervan verwachten: de nieuwe vaandeldrager van Alfa Romeo blijkt uitstekend gewapend om het op te nemen tegen de gevestigde Duitse waarden zoals de BMW M3 of de Mercedes-AMG C 63. Zijn karaktervolle V6 is niet alleen in staat tot goed voelbare knalprestaties, maar zijn differentieel met vectoriële koppelverdeling bezorgt hem ook een erg speels kantje. Akkoord, de afwerking staat nog niet op het niveau van de Duitse concurrentie, en hetzelfde geldt voor de praktische aspecten of de connectiviteit. Maar dat doet er niet zo veel toe. Belangrijker is dat Alfa hier een echte brok rijplezier heeft afgeleverd. Dat is het mooiste bewijs van een geslaagde wederopstanding.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!