In het kort
-
Techniek
In de Normal-stand komt de 1.6 JTDM vol uit de hoek, met een koppel dat 280 Nm bedraagt vanaf 1.500 o/m, terwijl de meer karikaturale Dynamic-modus 320 Nm vrijgeeft tussen 1.750 en 3.500 o/m en gepaard gaat met een wild temperament. De TCT-bak is de perfecte metgezel: hij vergroot het comfort en de efficiëntie, zonder het verbruik nadelig te beïnvloeden. In de praktijk kom je niet boven 6 l/100 km uit, ook niet als je de motor het vuur aan de schenen legt.
-
Wegligging
De Giulietta rijdt nog altijd even sportief en nauwkeurig – hij bereikt het perfecte compromis tussen comfort en efficiëntie. Die dynamische kwaliteiten dankt hij ook aan een erg direct stuur, die een precieze en onverstoorbare voortrein bedient. Onderstuur steekt pas heel laat de kop op en de achtertrein volgt altijd zonder morren. Kortom, zuiverheid en efficiëntie voeren het hoge woord. Jammer is wel dat op een nat of slecht wegdek de trekkracht een beetje te wensen over laat.
-
Veiligheid
Alfa heeft de update niet aangewend om de veiligheidsuitrusting op te krikken. De Giulietta stelt zich tevreden met zes airbags, driepuntsveiligheidsgordels met voorspanners, een intrekbare stuurkolom en dito pedalen en actieve hoofdsteunen voorin. De achterbank is voorzien van Isofix-bevestigingspunten, maar voor de derde hoofdsteun achterin is het bijbetalen. Naar moderne rijhulpsystemen zoek je vergeefs. De Giulietta behaalde vijf EuroNCAP-sterren volgens de oude criteria.
-
Comfort
De Giulietta kan dan wel prat gaan op een degelijke schokdemping, maar de rugleuning van zijn stoelen is beenhard. De rijhouding zal zeker in de smaak vallen bij sportieve bestuurders die het stuur graag hoog ter hand nemen. In het andere geval is het zaak om de hoogte van de stoel aan te passen. De zitruimte is overal riant, en dan zeker de beenruimte op de achterbank. Het interieur oogt knap, zij het wat gedateerd. Het dashboard is goed geassembleerd en afgewerkt.
-
Praktische kant
Omdat hij aan de buitenkant geen handgreep heeft, bezorgt de kofferklep je gegarandeerd vuile handen als je hem wilt openen. Hij geeft toegang tot een behoorlijk laadvolume van 350 liter, dat tot 1.045 liter kan worden uitgebreid als je de achterbankleuning neerklapt. Een helemaal vlakke laadvloer zit er jammer genoeg niet in, en bergvakken zijn schaars. Het multimediasysteem UConnect laat zich aangenaam bedienen en bundelt meer functies dan ooit.
-
Budget
Met een vanafprijs van 23.110 euro werpt de Giulietta 1.6 JTDM zich niet op als een prijskraker in het segment, maar zijn standaarduitrusting is vrij compleet. Toch moet je voor sommige basics nog bijbetalen. Deze 1,6-liter beschikt standaard over 120 pk, maar er is ook een variant met 115 pk, die fleetbedrijven en inwoners van Brussel of in Wallonië een BIV-besparing van 372 euro oplevert. De TCT-overbrenging kost 1.850 euro en is gezien zijn uitstekende werking elke euro waard.
We kunnen niet ontkennen dat we zo onze twijfels hadden toen we de sleutels van deze Giulietta in ontvangst namen – per slot van rekening is Alfa Romeo’s compacte middenklasser niet (of nauwelijks) geëvolueerd sinds zijn lancering, nu toch alweer zes jaar geleden. Tot onze aangename verrassing blijkt de 1.6 JTDM echter zijn droompartner gevonden te hebben in de gerobotiseerde TCT, die een heuse meerwaarde vormt voor de kleine diesel, niet het minst inzake comfort en efficiëntie. Het nauwkeurige en dynamische weggedrag waarvoor de Giulietta altijd al bekendstond, maakt het plaatje compleet. En hoewel het interieur niet meer van de jongste is, gaat er nog altijd een onmiskenbare charme van uit. De Giulietta is dan ook klaar voor de volgende fase in zijn carrière.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!