In het kort
-
Wegligging
De nagelnieuwe 1.6 JTD 120 biedt de hoogste koppelwaarde van zijn segment (320 Nm) en bezorgt de kleine MiTo dan ook moeiteloos uitstekende prestaties, mede dankzij de perfect gespreide zesversnellingsbak. De stuurbekrachtiging werd overgenomen van de Grande Punto en is uiteraard volledig elektrisch, maar wijdt ook nieuwe functies in die samenwerken met het ESP en het DNA-systeem, dat het stuur kan beïnvloeden. Dat volstaat echter niet: de stuurinrichting mag dan bij lage snelheden erg levendig zijn, ze is weinig communicatief en vooral niet echt nauwkeurig rond de rechtuitstand.
-
Veiligheid
Het remsysteem van de MiTo, dat werd aangepast en nieuwe elektronische functies kreeg (met name de remkrachtverdeling in bochten), is krachtig en heeft een goed uithoudingsvermogen, maar is ook makkelijk te doseren dankzij het geleidelijke pedaal. Helaas lijdt het weggedrag onder de combinatie van een ontoereikende schokdemping en een weinig nauwkeurige stuurinrichting. Dankzij het niet-uitschakelbare ESP verrast de MiTo nooit, maar hij rijdt onvoldoende nauwkeurig en efficiënt. De verzorgde veiligheidsuitrusting omvat alles waar je van kunt dromen: actieve hoofdsteunen, Isofix- punten, een knieairbag, ESP, enzovoort.
-
Comfort
Hoewel de slappe schokdemping voorrang geeft aan de filtering, reageren de schokdempers met hulpveren op bepaalde oneffenheden soms vrij brutaal. Gelukkig zijn de stoelen uitstekend, net als de rijhouding. Ook de inspanningen om de mechanische geluiden te dempen verdienen een vermelding. Gezien de buitenafmetingen is het plaatsaanbod niet echt overdreven, vooral achterin, waar de passagiers af te rekenen hebben met de te korte zitting van de achterbank en met een beperkte hoofdruimte. De automatische airco is een optie.
-
Praktische kant
De opmerkelijk verzorgde lijn van de MiTo blijkt helaas niet bijzonder praktisch.Terwijl de toegang tot de voorste en achterste plaatsen wordt vergemakkelijkt door grote deuren en voorstoelen met terugkeergeheugen,wordt het zicht rondom beperkt door de dikke C-stijl. Ook de koffer betaalt de prijs voor de originele stijl van deze kleine Italiaan, met een middelmatig volume en vooral een moeilijke toegang als gevolg van de hoge laaddrempel. De mooi gepresenteerde instrumenten zijn volledig, maar de basisuitrusting is een beetje karig in verhouding tot het prijskaartje van de auto.
-
Budget
De performante 1.6 JTD blijkt ook heel zuinig. Toch betreuren we dat het rijbereik wordt beperkt door de kleine tank (45 liter).Alfa is niet bijzonder gul met waarborgen, maar biedt kopers wel de mogelijkheid om de garantie tegen meerprijs te verlengen. Op enkele weinig overtuigende plastics na lijkt de afwerking correct. De MiTo, die gezien zijn prestaties en zijn uitrusting niet bijster goedkoop is, rekent vooral op zijn stijl om een plaatsje onder de zon te verdienen. En dat zal hem zeker lukken.
In het jonge segment van de zogenaamde premium stadsauto's is een auto nog meer dan in andere segmenten een irrationele aankoop waarbij de mate waarin je opvalt op trendy boulevards, veel sterker doorweegt dan praktische aspecten of een zekere homogeniteit. Dat is ook bij de MiTo het geval: met zijn look van een kleine 8C Competizione trekt hij overal de aandacht en heeft hij alle nodige troeven om zich als een geduchte rivaal voor de Mini te ontpoppen. Maar net als bij zijn Engels-Duitse concurrent kan ook deze kleine Italiaan zijn beloften niet waarmaken vanwege een onvoldoende nauwkeurig onderstel dat echte autoliefhebbers zal ontgoochelen. Jammer genoeg - vooral omdat de nieuwe JTD 120 erg overtuigend is - wordt het dus kiezen tussen looks en rijsensaties.