In het kort
-
Rijdynamiek
De door AMG geleverde biturbo-V8 van 510 pk en 675 Nm is een echte krachtpatser. Hij is enerzijds soepel bij een vleugje gas, maar wordt driftig zodra je hem wat kietelt en past zijn klank naargelang aan. Ook de achttrapsautomaat, die goed samenwerkt met de motor en zich laat bedienen met vaste spatels op de stuurkolom, komt veelzijdig uit de hoek. De stijfheid van het onderstel is goed – zeker voor een cabrio – en staat garant voor een uitstekend dynamisme.
-
Veiligheid
Het zicht rondom is niet schitterend, maar gelukkig zijn er camera’s (standaard) die de bestuurder helpen bij het manoeuvreren. Qua passieve veiligheid is het interieur van de DB11 Volante uitgerust met frontale en laterale airbags en met kniekussens. Achter de achterste zitplaatsen zitten bovendien rolbeugels verborgen die automatisch tevoorschijn komen bij een koprol. Zoals gewoonlijk telt de stabiliteitscontrole drie standen: Normal, Track en Off.
-
Comfort
De achtlagige kap en de zijruiten van dubbel glas zorgen voor een uitstekend thermisch en akoestisch comfort in deze DB11 Volante. De rijhouding is goed, maar de stoelen zijn nog altijd wat aan de harde kant. Zoals te verwachten was, zijn de achterste plaatsen voor te behouden voor kinderen. Als gevolg van de dynamische roeping blijft het wegcontact stug, maar het goed gedempte onderstel garandeert niettemin een goed comfortniveau op slecht wegdek.
-
Praktische kant
We hadden beter verwacht in een GT dan alleen een middenarmsteun en piepkleine deurbakken om je spullen in op te bergen… Idem voor de koffer, waarvan het volume van 200 liter en vooral de onpraktische vorm het onmogelijk maken om bagage mee te nemen. Instappen is nog altijd een spectaculaire gebeurtenis met de speciale deuren. De afwerking is verzorgd, maar hier en daar zien we kunststoffen of een assemblage die de prijs onwaardig zijn.
-
Connectiviteit
Het nieuwe digitale instrumentenpaneel past zich aan de beschikbare rijmodi – GT, Sport en Sport+ – aan. Het infotainmentsysteem (standaard) komt van bij Mercedes, en is dan ook eenvoudig en beproefd… maar niet noodzakelijk indrukwekkend op het vlak van technologie of functionaliteit. De menu’s zijn duidelijk en navigeren is makkelijk dankzij de draaiknop, maar de resolutie van de kaarten en de connectiviteitsoplossingen zijn wat gedateerd…
-
Budget
Aston Martin vraagt voor zijn DB11 Volante 201.377 euro, maar daaraan mag je nog enkele duizenden euro’s toevoegen bij het kiezen van de koetswerkkleur, de velgen of enkele opties. Zijn dichtste concurrent, de Ferrari Portofino, kost 195.022 euro. We laten u zelf beslissen of de prijs van deze Aston Martin gerechtvaardigd is of niet… Hetzelfde geldt voor het verbruik, dat rond de 16 l/100 km ligt. Maar liefde maakt blind, nietwaar?
De Aston Martin DB11 Volante, die nog altijd het karakter van een ware gran turismo heeft, maar veel dynamischer is dan zijn voorganger, is een machine voor levensgenieters met kennis van zaken. Om te beginnen is het moeilijk niet te bezwijken voor zijn silhouet, zijn op een bijzondere manier opengaande deuren of zijn natuurlijke elegantie. Maar daarnaast beleef je ook nog heel wat plezier aan zijn stuur, met zijn evenwichtige onderstel en de verleidelijke melodie van de achtcilinder op de achtergrond. En wat maakt het nu uit dat zijn hart van Duitse origine is? De DB11 – en bij uitbreiding deze cabrioletvariant Volante – werpt zich op als een nieuwe vaste waarde in zijn segment.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!