Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi A1 Citycarver 30 TFSI A : Cross-over-A1

In het kort

  • Rijdynamiek

    De combinatie van de 1.0 TFSI en de gerobotiseerde versnellingsbak S-Tronic is nog altijd even verleidelijk. De driecilinder, die op wat trillingen bij stationair toerental na discreet blijft, geeft blijk van een grote zachtheid en weet tegelijk te overtuigen hoger in de toeren. Het stuur voelt natuurlijk aan en de koersstabiliteit is goed. De makkelijk te besturen A1 Citycarver heeft voldoende potentieel en doorstaat mishandeling terwijl hij altijd erg veilig en gezond reageert.

  • Veiligheid

    De normale A1 kreeg van EuroNCAP een beoordeling van vijf sterren. Een spoorassistent en een automatische noodremfunctie met herkenning van voetgangers en dieren zijn standaard. De ledkoplampen zijn erg efficiënt, maar duur (1.170 euro), om nog maar te zwijgen van het feit dat je dan alsnog 160 euro moet bijbetalen voor automatische grote lichten. Ook voor een adaptieve snelheidsregelaar moet je bijbetalen (660 euro). Een dodehoekcontrole is nog niet te krijgen.

  • Comfort

    De gestuurde schokdemping (Pack Dynamic, 1.150 euro) stelde ons teleur door haar gebrek aan nauwkeurigheid en weinig overtuigende afstelling. Binnenin is het stil en is er plaats genoeg, zelfs achterin, waar twee volwassenen zonder moeite kunnen zitten. Standaard is de airco manueel. De ergonomie is goed, maar de veelheid aan instellingen en menu’s maakt dat je snel de weg kwijtraakt. Zo moesten wij zelfs de handleiding raadplegen om de dagteller op nul te zetten…

  • Praktische kant

    Doordat hij wat hoger op zijn poten staat, biedt de Citycarver een betere instap… of toch in theorie, want in de praktijk is het verschil verwaarloosbaar. De bergvakken zijn slim ingericht, maar om over een écht functioneel interieur te kunnen beschikken moet je via de ellenlange optielijst passeren. Niet echt verwonderlijk gezien de karige basisuitrusting. Het koffervolume is goed, maar de moduleerbaarheid is basic. De verstelbare vloer is trouwens optioneel.

  • Connectiviteit

    Standaard is de enige vorm van connectiviteit de bluetoothverbinding. Zelfs geen USB-aansluiting voor gegevensoverdracht… Er zijn tal van mogelijkheden op het vlak van telefonie, navigatie en multimedia, maar alles bij elkaar kun je al net zo goed meteen kiezen voor het topinfotainmentsysteem met groot scherm en persoonlijke assistent. Ook zijn er verschillende audiosystemen te krijgen, maar in alle gevallen moet je nog bijbetalen voor DAB+.

  • Budget

    De garantie van drie jaar of 120.000 kilometer is een gratis optie (!). Maar hoe dan ook, qua verhouding prijs-uitrusting kan de A1 Citycarver zich binnen zijn segment erg slecht verdedigen. Audi heeft het liever over personaliseringsmogelijkheden. En aangezien het publiek volgt, kun je hen geen ongelijk geven. De Citycarver verbruikt iets meer dan een klassieke A1: reken op een half litertje extra. Van Audi’s is bekend dat ze hun waarde goed behouden.

Audi A1 Citycarver 30 TFSI A : Cross-over-A1
Conclusie / Audi A1 Citycarver 30 TFSI A : Cross-over-A1

Naast een avontuurlijkere look brengt de Citycarver niets fundamenteels bij ten opzichte van een klassieke A1, behalve dan dat hij zijn esthetische attributen duur doet betalen en wat meer verbruikt. Voor de rest is het aandrijfgeheel bestaande uit de 30 TFSI-motor en de S-Tronic-versnellingsbak nog altijd even overtuigend. In ieder geval meer dan de gestuurde schokdemping, die geen enkele meerwaarde biedt tegenover een passief systeem. Geïnteresseerden voor deze A1 Citycarver kunnen tot slot maar beter een stevig optiebudget uittrekken, want de standaarduitrusting is bijzonder karig, soms zelfs tot op het gierige af. Maar goed, dat zijn we al een tijdje gewend van bij Audi… in tegenstelling tot de harde kunststoffen voor bepaalde interieuronderdelen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker