In het kort
-
Rijdynamiek
De viercilindermotor van de 35 TFSI is tegelijk krachtig en soepel, en de prestaties mogen gezien worden. Ook op de optionele gerobotiseerde versnellingsbak valt niets aan te merken, ongeacht de rijstijl. Het stuur is wat licht, maar niettemin erg nauwkeurig. Het rempedaal voelt initieel wat sponzig aan als gevolg van de remenergierecuperatie, maar garandeert daarna krachtige vertragingen. De wegligging is efficiënt en geruststellend, zij het niet echt speels.
-
Veiligheid
Standaard kan de A3 Berline rekenen op frontale en laterale airbags voorin en op gordijnkussens, waaraan je als optie (420 euro) nog zijdelingse exemplaren achterin kunt toevoegen. Voor kinderzitjes zijn er op de buitenste plaatsen achterin standaard Isofix-punten en als optie (50 euro) vind je die ook op de voorste passagiersstoel. Er zijn heel wat rijhulpsystemen beschikbaar, maar wel optioneel… Het model heeft nog geen EuroNCAP-beoordeling op zak.
-
Comfort
Gestuurde schokdemping of niet, de ophanging is niet de zachtste op de markt, maar ze garandeert wel een goed compromis tussen comfort en wegligging. De demping van motorgeluiden is goed, die van wind- en rolgeluiden is behoorlijk, zonder meer. De ergonomie van de bestuurderspost is verzorgd en de optionele sportstoelen zijn comfortabel. Dat geldt niet voor de middelste plaats achterin, onder andere door de erg harde rugleuning.
-
Praktische kant
Voorin instappen is erg makkelijk, achterin geldt dat iets minder. De opbergcompartimenten zijn niet erg talrijk, maar wel voldoende groot. De afwerking is verzorgd, maar de standaarduitrusting is erg beperkt gelet op de gevraagde prijs. De koffer is groter dan die van de A3 Sportback, maar minder makkelijk toegankelijk bij gebrek aan een achterklep. De achterbank kan in twee en als optie zelfs in drie delen worden neergeklapt.
-
Connectiviteit
Het navigatiesysteem is een dure optie, maar het werkt gelukkig wel erg efficiënt en snel. Voor nog eens 260 euro extra beschik je over Google Earth-kaarten. De auto kan ook een wifihotspot creëren, onlinediensten bieden en via spraak bediend worden (inclusief Alexa van Amazon). Een gsm koppelen gaat snel en de bluetoothverbinding is efficiënt. Als optie is er een inductielader om compatibele smartphones draadloos op te laden.
-
Budget
De onderhoudsintervallen liggen ver uit elkaar, maar het garantieprogramma is maar gewoontjes. Boven op de hoge basisprijs moet je nog rekening houden met de talloze en dure opties, waarvan sommige verplicht te combineren zijn. Een troost is de goede restwaarde van Audi’s, evenals het lage verbruik van de TFSI, ook al lijkt de microhybridisering op dat vlak niet veel bij te brengen. De lage CO2-uitstoot betekent een mooie fiscale aftrekbaarheid voor professionals.
Qua esthetiek doorstaat de Audi A3 Berline moeiteloos de vergelijking met de soms duurdere coupéberlines van de concurrentie. Bovendien scoort hij op alle vlakken goed en laat hij nergens steken vallen, ook al kun je twijfelen over de toegevoegde waarde van zijn microhybridesysteem, dat niets bijbrengt op prestatievlak en maar weinig op dat van het verbruik. Maar het systeem is inbegrepen in de prijs van de gerobotiseerde versnellingsbak, dus gaan we er ook niet over klagen… Natuurlijk is het prijskaartje gepeperd. Maar een A4, die 23 centimeter langer is en dus minder praktisch in de stad, kost met dezelfde 35 TFSI-motor nog een dikke 2.000 euro meer. Alles bij elkaar vormt deze A3 dus een goede keuze voor wie een geslaagde premiumberline met nog enigszins compacte afmetingen zoekt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!