In het kort
-
Rijdynamiek
Met 150 pk en 270 Nm voor 1.515 kilo levert de A4 35 TFSI overtuigende prestaties. De tweeliter is aangenaam discreet en wordt goed bijgestaan door de S-Tronic-bak, die er echter niet graag opgejaagd wordt. De gestuurde ‘Comfort-ophanging’ verleent de A4 een gezond en efficiënt rijgedrag, maar wel verstoken van dynamische sensaties. Zijn stuurinrichting met elektrische bekrachtiging draagt bij tot deze steriele ervaring. Het remsysteem is dan weer boven alle kritiek verheven.
-
Veiligheid
De A4 heeft standaard zes airbags: twee frontale exemplaren, twee laterale voorin en twee gordijnkussens. Voor laterale airbags achterin moet je 430 euro bijbetalen, terwijl knieairbags niet verkrijgbaar zijn. De noodremfunctie is standaard, maar kan optioneel worden aangevuld met een actieve en slimme snelheidsregelaar met een fileassistent, automatische parkeerhulpsystemen en allerlei anticrashsystemen.
-
Comfort
Het interieur blinkt uit door zijn opmerkelijke afwerking, zowel in de materiaalkeuze als in de assemblagekwaliteit. De geluidsisolatie is goed, zelfs zonder de optionele gelaagde beglazing. De optionele sportstoelen bieden een perfecte steun en garanderen een uitstekende rijhouding. De achterbank biedt minder beenruimte door de imposante middentunnel, die plaats moet bieden aan de overbrengingsas van de Quattro-aandrijving (niet verkrijgbaar op de 35 TFSI).
-
Praktische kant
De rugleuning van de achterbank is voortaan standaard neerklapbaar (40/20/40), zodat je een nagenoeg uniforme laadvloer kunt creëren. De opbergvakken in het interieur zijn schaars. Het is dus geen luxe om te kiezen voor de opbergmodule (230 euro). Die omvat twee bekerhouders in de achterste middenarmsteun, opbergnetten achteraan op de voorstoelen en een vergrendelbaar handschoenvakje, evenals een koffernet en bevestigingsriemen.
-
Connectiviteit
De MMI-interface werd opnieuw gebruiksvriendelijker dankzij zijn nieuwe aanraakscherm van 12,3 duim met haptische feedback. De draaiknop op de middencon-sole heeft plaatsgemaakt voor een opbergvak. Ook de stembediening ging erop vooruit. De MMI is goed geconnecteerd en kan achter het stuur worden weergegeven, te midden van de instrumenten, dankzij de Virtual Cockpit. Dankzij de Phone Box kun je twee mobiele toestellen tegelijk verbinden en draadloos opladen.
-
Budget
Met een vanafprijs van 33.100 euro is de A4 scherp geprijsd ten opzichte van de concurrentie. Maar dan zijn er nog de talrijke en dure opties, die vaak trapsgewijs worden aangeboden en de rekening flink kunnen doen oplopen. Fiscaal wordt de 2.0 TFSI niet afgestraft, dankzij zijn lage CO2-uitstoot. We zijn er trouwens bijna in geslaagd om zijn normverbruik te evenaren (5,5 l/100 km). Op een gemengd parcours situeert het reële gemiddelde zich rond 6,7 l/100 km.
De A4, die nog comfortabeler en geconnecteerder werd, verzekert zich van een bevoorrechte plaats tussen de meest populaire premiumberlines op de markt. Zijn 2.0 TFSI-motor staat garant voor eervolle prestaties en een zeer grote discretie, terwijl hij nooit te dorstig wordt, ongeacht de rijstijl. Wie te diep gaat grasduinen in de optielijst, riskeert de rekening met meer dan 50 procent op te drijven ten opzichte van de basisprijs. Maar dat is niet nieuw. Net zoals de andere premiumconstructeurs hanteert Audi een optiebeleid om een maximale personalisatie aan te bieden. Gelukkig kan de rekening beperkt worden dankzij een aantal uitrustingspacks, die voornamelijk gericht zijn op klanten die de A4 kiezen als zogenaamde salariswagen. Die maken namelijk het grootste deel uit van het cliënteel voor dit model.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!