In het kort
-
Wegligging
De viercilinder van de 2.0 TFSI heeft een bijzonder soepel karakter waardoor je niet altijd hoeft terug te schakelen om met de verkeersstroom mee te kunnen. De prestaties zijn voortreffelijk, maar niet sportief. Het schakelen verloopt precies, zij het enigszins traag. Jammer is dat de snelheidsafhankelijke Servotronic-stuurinrichting op de optielijst staat. De 3.0 TDI verspreidt een aangenaam motorgeluid, maar zijn S-Tronic-versnellingsbak aarzelt bij het wegrijden en krijgt standaard geen schakellepels aan het stuur.
-
Veiligheid
In vergelijking met de A4 Cabriolet is het rijgedrag enorm verbeterd: de open A5 gedraagt zich heel wat neutraler. Bij de 3.0 TDI Quattro ervaar je bovendien een fenomenale grip. De noodzakelijke veiligheidsuitrusting is standaard aanwezig, wel vinden we het jammer dat je voor Isofix-punten voorin en een uitschakelbare airbag moet bijbetalen. De remmen van de 2.0 TFSI hebben door hun kleinere formaat beduidend minder uithoudingsvermogen dan die van de 3.0 TDI.
-
Comfort
De ophanging is soepeler dan we van een Audi gewoon zijn, en dat komt uiteraard het comfort ten goede. Het meeste indruk maakt de A5 Cabriolet echter met zijn goed geïsoleerde kap en zijn trillingvrije koetswerk. De 3.0 TDI is standaard voorzien van een uitstekend aircosysteem met drie regelzones. De zitruimte achterin is vrij krap en de instap naar de achterbank vergt enige lenigheid.
-
Praktische kant
De kap laat zich snel en makkelijk openen en sluiten en de vier zijruiten kunnen met één toets worden bediend. Mooi is bovendien dat het koffervolume automatisch aangepast wordt bij het openen van de canvaskap. De koffer heeft voor een cabrio trouwens een behoorlijk volume. Handig zijn de hendels in de koffer waarmee je de leuning van de achterbank in twee gelijke delen kunt neerklappen. De afwerking is feilloos. Het zicht naar achteren is daarentegen beperkt en parkeersensoren zijn optioneel.
-
Budget
De Audi A5 Cabriolet is een dure auto, vooral als je bedenkt dat sommige items zoals een snelheidsregelaar, de Servotronic-stuurbekrachtiging, een parkeerhulpsysteem en een zelfdimmende binnenspiegel niet eens standaard zijn. De 3.0 TDI heeft een iets betere basisuitrusting, maar ook hier is bijvoorbeeld het toch wel lovenswaardige Audi Drive Select een optie.
De Audi A5 Cabriolet positioneert zich duidelijk in een hoger marktsegment dan de uittredende A4 Cabriolet. De nieuwe “grote” open Audi kan beschikken over een voortreffelijke ophanging en een verbeterde gewichtsverdeling, waardoor hij zich neutraler en alerter gedraagt. Toch is de A5 Cabriolet geen uitgesproken sportieveling, maar eerder een gran turismo die er niet voor terugschrikt om lange afstanden af te malen. Deze cabrio verbaast door zijn uitstekende geluidscomfort, maar zijn grootste troeven schuilen in zijn bijzonder geslaagde design en zijn haast feilloze afwerking en zorg voor detail. Dit is zonder meer een prachtauto die helaas schrikbarend duur is, vooral als je even een aantal zaken uit de optielijst aanvinkt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!