In het kort
-
Rijdynamiek
De V6-TDI werd grondig herzien met het oog op een beter rendement en een lagere uitstoot. Hij levert nu 218 pk en 400 Nm. Hij komt zacht uit de hoek, maar is ook in staat om je een stevige duw in de rug te geven. In combinatie met de S-Tronic (standaard) biedt hij in de dagelijkse praktijk een grote dosis sereniteit. Hetzelfde geldt voor de Quattro-vierwielaandrijving, die maakt dat je in alle weersomstandigheden met een gerust hart de weg op kunt.
-
Veiligheid
Het interieur van de A5 Coupé telt twee paar airbags – frontaal en lateraal voorin – terwijl de achterbank standaard is uitgerust met Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes. Verder zijn alle versies voorzien van het Pre Sense City, dat aanrijdingen kan voorkomen of op zijn minst de gevolgen ervan kan verzachten (werkzaam tot 85 km/h). Een spoorassistent (538 euro) en een dodehoekcontrole in de buitenspiegels (968 euro) worden als optie aangeboden.
-
Comfort
Het wat droge wegcontact van onze testauto schrijven we toe aan de optionele sportophanging (405 euro), want voor de rest is het rijcomfort van een uitstekend niveau. Voorin levert het nieuwe dashboard een groot gevoel van ruimte op, terwijl de rijhouding, zoals meestal bij Audi, erg verzorgd is. De achterbank is geschikt om op dagelijkse basis kinderen te vervoeren, maar voor volwassenen lijkt ons dat minder aangewezen…
-
Praktische kant
Het interieur is perfect geassembleerd en de materialen zijn van goede kwaliteit, zoals de inzetstukken van echt aluminium in onze testauto. Met 465 liter biedt de koffer een goed laadvolume, terwijl de neerklapbare rugleuningen van de achterbank (standaard) een zweem van moduleerbaarheid creëren. De standaarduitrusting is toereikend, al vinden we het erg vrekkig dat een klassieke snelheidsregelaar nog altijd een optie is (357 euro).
-
Connectiviteit
De A5 Coupé maakt een enorme sprong op het vlak van technologie. De MMI-interface is nog altijd van de partij, maar kan bijvoorbeeld een aanraakoppervlak op de draaiknop krijgen waarop je adressen kunt invoeren. Ook de Virtual Cockpit (599 euro), waarbij je de navigatiekaart vlak voor je neus hebt, op de plaats van de instrumenten, maakt indruk. Voor muziek-liefhebbers is het hifisysteem van Bang & Olufsen met 19 luidsprekers (1.361 euro) natuurlijk een must.
-
Budget
De catalogusprijs voor een A5 Coupé 3.0 TDI met vierwielaandrijving en gerobotiseerde versnellingsbak bedraagt een flinke 51.250 euro. En vergeet niet nog budget achter de hand te houden voor de hier onvermijdelijke opties. Let ook op voor de belastingen, die sterk variëren naargelang van het gewest. Om te eindigen met goed nieuws kunnen we zeggen dat de V6-TDI een beperkte dorst heeft voor het geleverde rijplezier, getuige ons gemiddelde van 8,3 l/100 km.
Onder zijn opgefriste kleedje blijft de Audi A5 Coupé 3.0 TDI een schitterende rijmachine. Voor de dagelijkse ritten stellen we nog altijd zijn uitstekende comfort op prijs, zijn goede weggedrag en zijn bijdetijdse uitrusting. Zijn volledig herziene onderstel – dat nog altijd perfect is afgestemd op de V6 en de S-Tronic-bak – geeft dan weer zin in een ritje op plattelandswegen of bochtige weggetjes. De A5 kan met andere woorden zowel de estheet als de veelrijder en de liefhebber van sensaties aan het stuur tevreden houden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!