Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi A6 3.0 TDI 245 S Tiptronic Quattro

Audi A6 3.0 TDI 245 S Tiptronic Quattro #1

In het kort

  • Wegligging

    In afwachting van de A6 Hybrid, die een 2.0 TFSI van 211 pk zal combineren met een elektromotor van 45 pk, bewijzen de andere motorversies dat ook zij hun best doen om zo weinig mogelijk CO2 uit te stoten. Zo ook de 3.0 TDI, die 25 kilo lichter werd en die werd aangepast met het oog op een lager verbruik en straff ere prestaties. De door de A7 Sportback geïntroduceerde gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling doet de oude Tiptronic- zestrapsautomaat vergeten.

  • Veiligheid

    De gemengde koetswerkstructuur van de A6 (aluminium-lichte staalsoorten) neemt de lijmtechnieken over die werden geïntroduceerd met de jongste TT. Dankzij deze composietconstructie werd de naakte koets vijftien procent lichter en evenzoveel stijver. Alles bij elkaar kan de nieuwe A6 80 kilo minder wegen dan zijn voorganger. Geen enkele passieveveiligheidsuitrusting ontbreekt. De meest recente actieve hulpsystemen zijn verkrijgbaar, zij het tegen meerprijs.

  • Comfort

    Bij de generatiewissel werd de A6 korter en lager, maar wel breder (qua koetswerk en qua sporen). Het belangrijkste is dat de overhangen werden ingekort en de wielbasis 69 millimeter langer is geworden. Dat laatste komt echter eerder het evenwicht van het weggedrag ten goede dan de binnenruimte: de beenruimte voor de achterpassagiers ging er met amper 10 millimeter op vooruit. De voorstoelen staan echter verder uit elkaar, wat meer breedte op ellebooghoogte oplevert.

  • Praktische kant

    De achterbank heeft nog altijd een neerklapbare rugleuning (60/40-verhouding), terwijl een skiluik nog steeds een optie is - net als de meeste veiligheids- en infotainmentuitrusting trouwens. Een sleutelloze startknop is er sowieso, maar sleutelloze instap is een optie. Met de MMI heb je toegang tot gepersonaliseerde regelmenu's en tot de programma's van het Audi Drive Select, maar de interface wordt pas interessant als je het GPS Plus in combinatie met een hifi systeem bestelt.

  • Budget

    Een basis-A6 3.0 TDI 245 kost 52.000 euro, maar de onze zeulde voor 42.000 euro opties mee... En dan waren er nog verschillende opties en packs niet aanwezig. Zo had onze bijna 94.000 euro kostende testauto geen open dak of elektrisch verstelbare stuurkolom. Met het Audi Exclusive-programma kun je zelfs kiezen voor speciaal uitgevoerde veiligheidsgordels (1.802,90 euro) of een specifieke vloerbekleding (2.268,75 euro)... De brandstof is dan ook de enige 'kleine' kostenpost.

Audi A6 3.0 TDI 245 S Tiptronic Quattro
Conclusie / Audi A6 3.0 TDI 245 S Tiptronic Quattro

Met een niet eens exhaustieve rist opties zit Audi's reisberline vlotjes in het vaarwater van de topklasseberline van het merk... Als we de aanwezige opties van ons testexemplaar meetellen, was onze A6 3.0 TDI 245 zo'n 22.000 euro duurder dan een basis-A8 3.0 TDI. De A6 mikt duidelijk hoog, zo hoog zelfs dat het moeilijk wordt het nieuwe model op zijn fundamentele aspecten te beoordelen. Daarvoor wachten we op de 2.0 TDI. Laten we het er voorlopig op houden dat de 3.0 TDI 245 alles beter doet dan zijn voorganger, zelfs wanneer hij geschoeid is met onnodig grote en dure wielen die de uitmuntendheid van zijn onderstel schaden.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker