In het kort
-
Rijdynamiek
De nieuwe V6-turbo van de A7 is minder expressief dan zijn compressorvoorganger, maar tegelijk is hij ook performanter, zachter en zuiniger (althans op papier). Zijn vierwielaandrijving en (optionele) vierwielsturing staan garant voor een uitstekende wendbaarheid in de stad, ondanks zijn langere wielbasis, die nog meer rijcomfort en -stabiliteit verzekert. Jammer dat de nieuwe A7 zijn extra kilo’s niet kan verbergen tijdens stevige rempartijen.
-
Veiligheid
De nieuwe A7 is een topper op het vlak van actieve veiligheid, met niet minder dan 39 rijhulpsystemen. Een hele rist camera’s, sensoren, radars en scanners screenen de weg om de rit veiliger te maken voor uzelf en uw omgeving, met een autonome noodremhulp, een semiautonome functie en een systeem dat het omringende verkeer in de gaten houdt. Het herkent zelfs fietsers in uw dode hoek om te voorkomen dat u onverhoeds uw deur zou openen.
-
Comfort
Het interieur van de A7 is een echte cocon die perfect geïsoleerd en geassembleerd is. Alles werd in het werk gesteld om u een goed gevoel te geven, vooral als u kiest voor de adaptieve pneumatische ophanging, de akoestische beglazing of de ongelofelijke stoelen met relaxerende of revitaliserende massagefuncties. Vermijd echter de grote 21-duimvelgen, omdat ze de filtering van de ophanging aantasten. De 20-duimvelgen zijn toleranter en ogen even mooi.
-
Praktische kant
De nieuwe A7 biedt meer beenruimte voor de achterpassagiers zonder te raken aan zijn koffervolume van 535 liter, tot zelfs 1.390 liter met de achterbank neergeklapt. Om achterin drie personen te kunnen vervoere, moet je wel bijbetalen. Achter het stuur wordt het zicht rondom wat belemmerd door de lage rijhouding en de koetswerklijnen. Gelukkig helpt een batterij sensoren en camera’s u om de omgeving nauwlettend in de gaten te houden.
-
Connectiviteit
Met de Audi Phone Box kunt u uw smartphone vlot en snel synchroniseren met het MMI-multimediasysteem of zelfs draadloos opladen. Dankzij de standaard wifihotspot blijven alle inzittenden altijd online. De navigatie houdt ook rekening met het verkeer om de rijtijden en het risico op ongevallen te beperken door te communiceren met andere voertuigen. Alles wordt weergegeven op ‘haptische’ aanraakschermen van 8,8 tot 10,1 duim, en op de 12,3 duim grote Virtual Cockpit.
-
Budget
De prijzen van de A7 beginnen voortaan rond de 70.000 euro, wat zo’n 10.000 euro meer is dan vroeger, maar wel nog altijd een pak minder dan zijn belangrijkste concurrenten. Hou wel rekening met enkele tienduizenden euro’s extra als u in de optielijst gaat grasduinen. Ook fiscaal is deze Audi interessanter dan zijn rivalen, dankzij zijn lage CO2-normuitstoot. In de praktijk is zijn V6-turbo echter even dorstig als zijn voorganger met compressor.
Terwijl sommigen de nieuwe A7 Sportback minder origineel vinden dan zijn voorganger, zullen anderen zich laten verleiden door zijn lichtspel en zijn talloze digitale technologieën en veiligheidsvoorzieningen. Jammer dat die digitale revolutie gepaard ging met twee grote radars die (slecht) geïntegreerd werden in het radiatorrooster. Los van deze stilistische bespiegelingen is de A7 nu meer op comfort gericht dan vroeger, terwijl hij tegelijk nog performanter werd. Bovendien kan hij spelenderwijs overweg met alle rijstijlen. Allemaal voor een prijs die alle concurrentie tart… Tenminste, in deze categorie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!