In het kort
-
Techniek
De nieuwe R8 legt de lat hoog: de 4.2-V8 werd als instapmotor vervangen door de 5.2-V10 met 540 pk. Onze Plus wordt aangedreven door de 610 pk-versie van deze V10, die we ook terugvinden in de Huracan van Lamborghini (eigendom van Audi). Deze enorme atmosferische krachtbron, die goed wordt gedoseerd door de gerobotiseerde zevenbak, heeft het allemaal: de sound, de power, het reactievermogen en de fluwelen beheersing. En hij stoot ook nog eens minder CO2 uit dan vroeger.
-
Wegligging
De nauwkeurige koppelverdeling van de Quattro-aandrijving maakt de R8 zo efficiënt dat hij zich bij hoge snelheden gemakkelijker laat rijden dan zijn rivalen. Met het ESP in Sport-modus laat de R8 lichte drifts toe. De Plus krijgt sowieso stevige koolstofceramische remmen en meer downforce mee. Een elektromechanische stuurinrichting vervangt de hydraulische. De optionele Dynamic Steering met variabele overbrengingsverhouding is te artificieel en nefast voor de sensaties.
-
Veiligheid
De Quattro-vierwielaandrijving wordt gestuurd door de rijprogramma’s van het Audi Drive Select. De V10 Plus beschikt over drie extra standen (droog, nat, sneeuw) op de Performance-modus (optioneel op de 540 pk-versie). Dit is met andere woorden een supercar waarmee je altijd buiten kunt komen... Het ‘anti-multicrash’-systeem is een van de nieuwe functies van het ESP. De passieve veiligheid verzekerd door een Audi Space Frame-structuur, die 32 kilogram lichter werd.
-
Comfort
De hardere veren en schokdempers van de Plus doen geen afbreuk aan het comfort, dat in de R8 het best mogelijke niveau haalt voor een supercar. In de rustige rijmodi, met gedempte (optionele) sportuitlaat, heb je bijna de indruk met een luxueuze superberline onderweg te zijn, ware het niet dat je hier veel dichter bij de vloer zit. De Plus is uitgerust met nappalederen kuipstoelen, maar wie wil beschikken over alle elektrische regelmogelijkheden, moet kiezen voor de sportstoelen.
-
Praktische kant
Dankzij een behoorlijke bodemvrijheid kan de R8 op de meeste verharde wegen rijden zonder zijn voorspoiler of vlakke bodem te beschadigen. Wat de alledaagse bruikbaarheid betreft, behoort deze Audi samen met de Porsche 911 Turbo dan ook tot de allerbeste supercars, met ruime voorsprong op de Ferrari’s, McLarens en Lamborghini’s. Grote klassieke deuren verschaffen een vlotte instap tot het interieur. De kofferruimte is gemiddeld voor een supercar met de motor achterin.
-
Budget
Deze generatiewissel ging niet gepaard met een explosieve prijsverhoging. De top-V10 (610 pk) kost nu 186.500 euro, tegenover 177.200 euro voor de vroegere 550 pk-versie: een prijskaartje dat wordt gerechtvaardigd door de aanzienlijk sterkere prestaties en de doorgedreven finetuning van dit model –het is de eerste keer dat een R8 kan rivaliseren met een Ferrari 488, een Lamborghini Huracan, een McLaren 650S of een Porsche 911 Turbo S. En toch is hij nog altijd minder duur.
De ingenieurs van Quattro die verantwoordelijk zijn voor de R8, verdienen één voor één een medaille. Want deze R8 V10 Plus is zonder meer de primus inter pares onder de supercars. Oké, hij heeft nog altijd niet het charisma van de meeste rivalen – de beste van de klas is doorgaans te rationeel om dat geschifte kantje te cultiveren waarvoor iedereen spontaan bezwijkt. Maar objectief gezien beheerst deze Audi zijn materie zo goed, zowel globaal als in detail, dat hij terecht aanspraak kan maken op de eerste plaats in de rangschikking van de meest veelzijdige supercars. Met zijn dikke, 610 pk sterke atmosferische krachtbron, die hij overigens deelt met Lamborghini, staat hij zijn mannetje tegen een hele meute turbo’s. Verder heeft de Audi niet de artistieke flair van een Ferrari, maar in de rijervaring vinden we toch een beetje de magie terug van de manettino. En net zoals de very British McLaren houdt de R8 niet van overtollige kilo’s en bestrijdt hij die met subtiele accenten van carbon. Uiteindelijk straalt hij niet eens minder karakter uit dan die andere Duitser, de onvermijdelijke 911, vooral sinds die laatste zijn rijgedrag wat heeft gladgestreken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!