In het kort
-
Rijdynamiek
De atmosferische V8 verdwijnt, in de plaats komt een even krachtige biturbo-V6. Maar die beschikt wel vroeger over zijn 450 pk. Idem voor het koppel, dat naar 600 Nm klimt vanaf een lage 1.900 o/m. Daarmee verandert de RS 4 in een katapult op vier wielen. Gelukkig beschikt hij over goede remmen… voor op de openbare weg. Circuitliefhebbers houden best rekening met zijn 1.800 kilogram, zodat de ceramische voorste remschijven (6.098 euro) aan te raden zijn.
-
Veiligheid
Zoals voorheen kan de RS 4 bogen op vierwielaandrijving om zijn wegligging en trekkracht te optimaliseren. Het goede nieuws is dat hij daarnaast ook kan rekenen op een evenwichtiger onderstel, met een lichtere voortrein die snediger stuurt. Zoals de andere A4-modellen kan ook de RS 4 de jongste rijhulpsystemen krijgen, waarbij de dodehoekcontrole standaard is. Zijdelingse airbags voor de passagiers achterin zijn optioneel en kosten 430 euro.
-
Comfort
Over de ‘passieve’ standaardophanging kunnen we u niks vertellen, maar de gestuurde schokdempers van de Dynamic Ride Control (1.984 euro) bezorgen het onderstel een uitstekend comfortniveau. Het wegcontact is stevig, maar wegoneffenheden worden goed gefilterd. De binnenruimte is vergelijkbaar met die in iedere andere A4 Avant, en de ergonomie is feilloos. Idem voor de zithouding, waarbij de standaardsportstoelen ook meer comfort verzekeren.
-
Praktische kant
Zoals elke andere A4 Avant kan ook de RS 4 een koffervolume van 505 liter onder het bagagescherm voorleggen, net als een neerklapbare leuning van de achterbank. Praktisch gezien is dit dus nog altijd een gezinswagen, die vijf inzittenden én hun bagage kan vervoeren. Op dat vlak vraagt hij geen toegevingen. De standaarduitrusting is misschien niet weelderig, maar toch al iets minder kaal dan bij de brave A4-versies. De afwerking blijft de perfectie benaderen.
-
Connectiviteit
De RS 4 heeft standaard al navigaties, maar wie gek is van de Audi Virtual Cockpit (296 euro), moet daar het MMI Plus-systeem (1.579 euro) bij nemen. Net als in de andere Audi’s krijg je dan de navigatiekaart in de tellerpartij te zien, of kun je in het geval van de RS 4 een grote centrale toerenteller laten weergeven. Wat de ergonomie betreft, moet je via een draaiknop door de verschillende menu’s navigeren, een systeem dat nog altijd bijzonder gebruiksvriendelijk is.
-
Budget
De RS 4 mag zich dan wel twee cilinders hebben laten amputeren, hij is alweer duurder dan zijn voorganger: 84.700 euro. Een stevige prijs die hem op het niveau brengt van een Mercedes-AMG C 63 Break (die wel geen vierwielaandrijving heeft). Met de oude RS 4 met zijn V8 tekenden we nog een gemiddeld testverbruik op van 14,3 l/100 km, dat zakt nu naar 13,5 l/100 km. Dat gaat de goede richting uit, maar je merkt dat de dorst nog altijd sterk afhangt van je rechtervoet...
Minder cilinders, maar wel sneller. Krachtiger, maar niet dorstiger. Comfortabeler, maar nog altijd bijzonder efficiënt. De Audi RS 4 schaaft zijn profiel generatie na generatie bij. Maar door zich te moeten schikken naar een lastenboek dat almaar uitgebreider wordt, laat hij stilaan het universum van de sportievelingen achter zich en is hij een (bijna) autonome kruisraket voor de snelweg geworden. Voor ons is de jongste RS 4 daardoor iets meer een super-S4 dan een echte Audi RennSport…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!