In het kort
-
Techniek
De vijfcilinder komt geen karakter tekort, maar zijn soundtrack is te sterk gedempt. De lineaire 2.5 biedt een machtige respons vanaf 4.000 o/m, waarna hij echt krachtig wordt. De S-Tronic-versnellingsbak staat de motor goed bij, maar genereert nogal wat schokken, zelfs wanneer je rustig rijdt. De vijfpitter is zo performant als je maar wil, maar hij is daarentegen nogal verslaafd aan benzine. Reken op 11 tot 13 l/100 km, afhankelijk van het gebruik, maar nooit minder.
-
Wegligging
Het stuur mist vreemd genoeg heel wat centreerneiging en dat schaadt het vertrouwen bij hoge snelheden of bij een stevig tempo. Jammer, want het is wel communicatiever dan de meeste Audi-sturen. Maar hoewel het rijgedrag niet zo levendig is als je zou verwachten in een RS-product, is de RS Q3 daarentegen wel erg efficiënt. De remmen staan op hetzelfde niveau als de prestaties. De grote, bloemvormige remschijven vooraan vertonen bovendien een groot uithoudingsvermogen.
-
Veiligheid
De RS Q3 mag dan misschien wel niet bijzonder rationeel zijn, hij biedt desondanks heel wat mogelijkheden met betrekking tot de veiligheidsuitrusting. Zo kun je beschikken over moderne elektronische systemen als dodehoeksensoren, een spoorassistent of een verkeersbordherkenning. Nog als optie kunnen op de voorste passagiersstoel Isofix-bevestigingspunten worden gemonteerd om een kinderstoeltje naast de bestuurder te kunnen installeren.
-
Comfort
Hoewel de RS Q3 het zonder gestuurde dempers moet stellen, biedt hij een goed rijcomfort. Het geheel blijft nog wat ondergedempt (rolneigingen), maar zo kan in elk geval een mooi comfort worden geboden, of toch met de achttienduimvelgen. Met grotere wielen ziet het plaatje er ongetwijfeld anders uit... De binnenruimte is goed voorin, maar achterin is dat minder het geval en door de smalle deuren valt ook de instap naar achteren tegen, terwijl de hoofdruimte beperkt is.
-
Praktische kant
Voor zijn lengte biedt de Audi Q3 niet bepaald een grote koffer. En al zeker niet in deze RS-variant, waar de bagage ruimte met nog eens met een goeie honderd liter wordt ingeperkt doordat de batterij verplaatst werd naar onder de koffervloer. De toegang is daarentegen redelijk gemakkelijk, maar een gemotoriseerde kofferklep is nog niet verkrijgbaar. De moduleerbaarheid is klassiek, maar de afwerking blijft van een uitzonderlijk hoog niveau.
-
Budget
Het prestigieuze logo heeft de prijs van de RS Q3 stevig opgedreven. In basislivrei kost deze supersportieve versie namelijk al 56.500 euro. Dat is jammer genoeg wat je moet neertellen voor zijn exclusiviteit. Toch is dat veel geld, want de standaarduitrusting is allesbehalve op niveau, waardoor je verplicht bent om je toevlucht te zoeken tot de optielijst. De aankoopprijs kan met andere woorden nog flink oplopen vooraleer je de showroom uitrijdt.
Het is een overduidelijk feit: het bestaan van een supersportieve SUV is totaal zinloos. Je moet namelijk de wetten van de fysica niet willen heruitvinden, en sportiviteit wordt nooit geboren uit een zware auto met een hoog zwaartepunt. Maar hoe tegenstrijdig het ook moge lijken, de RS Q3 is ons ondanks alles toch bevallen. In de eerste plaats omdat hij een ongezien prestatieniveau biedt in dit segment, en verder omdat hij gewoon een duivels efficiënte machine is. Maar hij had net zo goed SQ3 kunnen heten, vooral omdat het RS-logo wat overdreven lijkt voor zijn uiterlijk, zijn soundtrack (die te weinig hoorbaar is in het interieur) of zijn levendigheid en precisie bij hoge snelheden, die niet op het niveau staan van wat we rechtmatig zouden mogen verwachten van een RS-product. Maar dat is iets waar de Chinezen zich wellicht niet aan zullen storen...