Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 118i : Koersverandering

In het kort

  • Rijdynamiek

    De drukgevoede 1.5-driecilinder pakt hier uit met 140 pk (4 meer dan vroeger) en blinkt nog altijd uit met zijn lange adem en zijn ongelofelijke souplesse bij lage of middelhoge toerentallen. Hij wordt hier heel goed bijgestaan door een handgeschakelde zesbak… waarvan de pook naar onze smaak wat te wensen overlaat om echt bij te dragen tot het rijplezier. De voortaan voorwielaangedreven 1-Reeks kan rekenen op een snedige en uiterst nauwkeurige voortrein.

  • Veiligheid

    Alle 1-Reeksen zijn standaard uitgerust met een Active Guard Plus-systeem. Dat omvat onder andere een spoorassistent, een sensorsysteem dat waarschuwt voor een dreigende botsing, en realtime verkeersbordherkenning. Voor de ouders van jonge kinderen biedt BMW natuurlijk Isofix-bevestigingspunten aan, standaard op de achterbank en optioneel op de voorste passagiersstoel voorin (105 euro).

  • Comfort

    De basisophanging biedt een verzorgd comfort en de 1-Reeks weet de meeste wegoneffenheden netjes te verteren. De geluiddemping is eveneens zeer geslaagd, in die mate zelfs dat het moeilijk te horen is dat de 118i een driecilinder onder de motorkap heeft. Door over te schakelen naar voorwielaandrijving heeft de 1-Reeks achterin aan ruimte gewonnen, vooral voor de benen van de achterpassagiers. De rijhouding is onberispelijk en in ruime mate instelbaar.

  • Praktische kant

    Het koffervolume groeide van 360 naar 380 liter. Handig is bovendien het systeem met dubbele koffervloer van het Opbergpakket (160 euro), die voorkomt dat je diep in het laadruim moet duiken. De sobere maar goed geassembleerde binneninrichting versterkt de tegelijk gezellige en robuuste indruk van het interieur en de opbergruimten zijn vrij goed verspreid. De standaard-uitrusting is wel wat karig… maar dat geldt voor de meeste Duitse premiumauto’s.

  • Connectiviteit

    Gedaan met de klassieke metertjes, die werden vervangen door een volledig digitaal instrumentenbord. Het multimedia- en navigatiesysteem is nog steeds te bedienen via het iDrive-systeem – met een draaiknop met touchpad op de best uitgeruste versies – en geeft volledige voldoening. De meest geconnec-teerden zullen er met plezier hun geliefkoosde apps in terugvinden, terwijl de bestuurder met het Gesture Control-systeem (310 euro) indruk kan maken op zijn passagiers.

  • Budget

    Ook bij deze generatiewissel werd de BMW 118i natuurlijk duurder… maar wel slechts 250 euro. De vanafprijs bedraagt nu 26.950 euro, waarvoor je nog steeds een zeer bescheiden uitrusting krijgt. Om u een idee te geven: de hier geteste Luxury-versie, die nog werd opgeleukt met zo’n 6.000 euro aan opties, kost uiteindelijk 38.005 euro. Wat het verbruik betreft, hou je best rekening met een gemiddelde van ongeveer 7,5 l/100 km… maar veel hangt natuurlijk af van je rijstijl.

BMW 118i : Koersverandering
Conclusie / BMW 118i : Koersverandering

De BMW 1-Reeks is niet langer een achterwielaandrijver, en we zouden liegen als we zouden schrijven dat je dat niet voelt. Ondanks een verschrikkelijk efficiënt en dynamisch onderstel is de ‘kleine Beemer’ aanzienlijk braver geworden in het verschaffen van rijplezier. Ongetwijfeld tot spijt van de puristen… Maar daar staat tegenover dat de nieuwe 1 wel meer comfort en rijgemak biedt in het dagelijkse gebruik, twee elementen die de meerderheid van de klanten zeker zullen kunnen verleiden. Met daarbovenop een ruimer interieur, de allernieuwste boordtechnologieën, een nog verzorgdere presentatie en een uiterst overtuigende tandem motor-versnellingsbak in het geval van de 118i, heeft deze Beier alles in huis om het minstens even goed te doen als zijn voorganger. Nu gewoon nog aanvaarden dat de tijden veranderd zijn bij BMW…

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker