Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 218i Active Tourer

In het kort

  • Techniek

    De 218i die we hier testen, is de enige benzinedriecilinder in het motorengamma van de Active Tourer. Hij is 136 pk sterk en biedt het volle en fluwelige karakter van een zescilinder, weliswaar met bescheidener prestaties, maar ook met een laag brandstofverbruik (7,5 l/100 km gemiddeld voor de hele test). Dat geldt ook en misschien nog meer wanneer hij is gekoppeld aan de zestrapsautomaat, een voorbeeld in zijn soort met alle vereiste kwaliteiten.

  • Wegligging

    BMW’s eerste voorwieltrekker heeft niets van een beginnerspoging. De levendige en precieze 218i Active Tourer is ontvankelijk voor de meest verfijnde stuurinput. Hij onderstuurt maar weinig en behoudt alle eigenschappen die een van nature dynamische rijstijl suggereren. Hij remt goed, heeft een communicatieve elektromechanische besturing en weinig opdringerige rijhulpsystemen. De M Sport-ophanging van onze auto is niet compatibel met de variabele schokdemping.

  • Veiligheid

    De Active Tourer heeft recht op dezelfde actieve veiligheidsuitrusting als de achterwielaandrijvers, maar dan aangepast aan zijn andere architectuur. Het optionele Driving Assistant Plus-pakket bestaat uit een actieve spoorassistent (die de auto automatisch naar het midden van de rijstrook stuurt tot maximum 60 km/h), een voetgangerdetectie, botswaarschuwing, het City Braking, een grootlichtassistent, een verkeersbordherkenning en een stop&go-functie voor de snelheidsregelaar.

  • Comfort

    Voor zijn basisprijs van 27.800 euro heeft de 218i Active Tourer geen recht op een automatische airco met twee zones (660 euro als aparte optie of inbegrepen in de drie bestaande uitrustingslijnen Advantage, Sport en Luxury). Het comfort, de kwaliteitsindruk en de verzorgde en smaakvolle aankleding zijn die van een BMW veel hoger in het gamma waardig. De sportstoelen voorin horen standaard bij de Sport-uitvoering, maar het zwarte Dakota-leer met rode stiknaden blijft een optie.

  • Praktische kant

    De Active Tourer is erg ruim voor een auto van 4,34 me ter, zowel voor- als achterin, en kan zonder problemen vijf volwassenen ontvangen. Nochtans is hij lager en korter dan bijna alle eenvolumers van massaconstructeurs. De kleinste BMW is dus ook de meest gezinsvriendelijke, terwijl hij tevens de meest gestroomlijnde van alle eenvolumerachtigen is. De koffer is wat kleiner dan die van de Mercedes B-Klasse en VW Sportsvan, zijn echte rivalen. De verschuifbare achterbank is een optie.

  • Budget

    Dat de 2 Active Tourer een echte BMW blijft, blijkt ook uit zijn marktpositionering. De basis-218i is 1.500 euro duurder dan een Mercedes B 180 of een VW Sportsvan 1.4 TSI, die allebei een vergelijkbare benzinemotor hebben. Het lijkt erop dat hij even ‘premium’ wil zijn als alle andere BMW’s. Om maar te zeggen dat een vergelijkbare compacte eenvolumer bij een massaconstructeur ongeveer 6.000 euro minder duur, ruimer en meer ‘eenvolumer’ zal zijn.

BMW 218i Active Tourer
Conclusie / BMW 218i Active Tourer

Het lijkt alsof ze in München nooit anders hebben gedaan: dat is het gevoel dat we overhouden aan deze wegtest van BMW’s eerste eigen voorwieltrekker. Toch blijft het wat wennen, een voorwielaandrijver met het propellerlogo. Maar de bedoeling was nu eenmaal om een compacte eenvolumer te maken met een optimale verhouding buitenmaten-binnenruimte – die weliswaar interessant was om mee te rijden en tegelijk zuinig, comfortabel en uitgerust was zoals elke zichzelf respecterende BMW – en dan is een dwarse motorinplanting om rationele redenen onvermijdelijk. Het product is bijzonder goed, maar de basisprijs – 1.500 euro meer dan een Mercedes B 180 of VW Sportsvan 1.4 TSI – blijft die van een premiummodel, met name even duur als vergelijkbare modellen bij een massaconstructeur (zoals de Citroën C4 Pi- casso of Ford C-Max) in hun hoogste uitrustingsniveau... en die zijn per definitie ruimer en meer eenvolumerachtig. Net zoals voor de Mercedes B-Klasse zullen jonge ouders dan ook minder het doelpubliek vormen dan hun ouders, de babysittende grootouders, die doorgaans financieel wat meer slagkracht hebben. Om al die redenen en nog heel wat andere blijft dit een pure BMW... een model dat zich op geen enkele wijze verlaagt tot iets banaals gewoon omdat het op voorwielaandrijving is overgestapt.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker