Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 225xe Active Tourer : Uitstekende plug-inhybride

In het kort

  • Techniek

    Na de i8, de X5 40e en de 330e wijdt de 225xe de vierde oplaadbare hybridearchitectuur van BMW in. De 225xe is eigenlijk een 218i – met dezelfde dwars geplaatste 1.5-driecilinder-turbobenzinemotor van 136 pk en zestrapsautomaat – waarvan de achteras werd uitgerust met een elektromotor van 88 pk, gevoed door een Li-ionbatterij van 7,7 kWh. Daarmee zet de stekkerhybride snellere acceleraties en hernemingen neer dan de 218i met automaat... zonder daarom minder te verbruiken.

  • Wegligging

    De 225xe is 300 kilogram zwaarder dan de 218i. Toch is dat meergewicht perfect verdeeld over de assen, wat bijdraagt tot het algemene evenwicht. Het beschikbare koppel en de uitstekende ophanging verzekeren deze plug-inhybride van een levendigheid die zijn overgewicht perfect compenseert. In elektrische modus wordt de 225xe een achterwielaandrijver met een top van 125 km/h. In de Auto eDrive-modus drijven de twee motoren op efficiënte en doordachte wijze de vier wielen aan.

  • Veiligheid

    Een botswaarschuwing en een autonome noodremhulp voor in de stad (actief tussen 5 en 85 km/h) zijn standaard. De spoorassistent, voetgangerwaarschuwing, verkeersbordherkenning en grootlichtassistent zijn verkrijgbaar in de pakketten Driving Assistant (765 euro) en Driving Assistant Plus (1.250 euro). Dat laatste breidt de snelheidsregelaar uit met een stop&go-functie en een fileassistent. In de crashtests van 2014 toonde de Active Tourer zich een uitstekende leerling.

  • Comfort

    De 225xe stelt zich tevreden met velgen van 17 duim en een standaardophanging met specifieke afstelling om het hoofd te bieden aan zijn hogere gewicht dan de 218i. Het resultaat sluit perfect aan bij wat we van de Duitsers gewend zijn: stug, maar comfortabel en goed gefilterd. Opties – gadgets? – zoals elektronisch gestuurde schokdempers zijn niet verkrijgbaar, net zomin als de sportafstelling van de variabele stuurinrichting of het verlaagde M Sport-onderstel.

  • Praktische kant

    De koffer is nog 400 liter groot, maar verliest de beschikbare ruimte onder de koffervloer, een volume van 68 liter dat normaal is voorbehouden aan het thuiskomertje. De batterij en hybrideorganen laten enkel nog plaats voor een minicompressor en een dichtingskit. En omdat de achterbank niet meer verschuifbaar is en hoger staat, verliest de koffer 160 liter van zijn maximumcapaciteit en is de hybride een stukje minder ruim achterin. De achterklep is standaard gemotoriseerd.

  • Budget

    De 225xe is uiteraard duur, maar blijft de minst dure oplaadbare hybride (plug-in of PHEV) die bij ons wordt verkocht. En in vergelijking met een 225i xDrive lijkt hij bijna een koopje gezien de technologie waarover hij beschikt. Het gaat in elk geval om een CO2-arme wagen die in Vlaanderen is vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting en die het wellicht heel goed zal doen op de fleetmarkt. De garantie is bij BMW intussen uitgebreid tot drie jaar in ons land.

BMW 225xe Active Tourer : Uitstekende plug-inhybride
Conclusie / BMW 225xe Active Tourer : Uitstekende plug-inhybride

De Active Tourer 225xe is zonder twijfel een van de beste plug-inhybrides op de markt. Qua werking kun je hem geen enkele fout aanwrijven. Een pareltje. Anderzijds kost een 218i Advantage met dezelfde verbrandingsmotor en dezelfde uitrusting, een zestrapsautomaat en zeventienduimvelgen, maar liefst 5.195 euro minder zonder dat hij in het ‘echte leven’ meer brandstof nodig heeft... Akkoord, met zijn elektromotor accelereert de hybride merkbaar sneller, maar wie hem om die reden koopt, heeft er niets van begrepen – temeer omdat hij ook gevoelig zwaarder is. Anderzijds heeft de 225xe vierwielaandrijving, betaal je geen belastingen in Vlaanderen en maar weinig in Brussel en Wallonië en kan hij je met achterwielaandrijving en zonder enige vervuiling naar kantoor en terug brengen. Voor de iets hoger gepositioneerde en krachtigere 225i xDrive met achttrapsautomaat moet je bovendien 2.200 euro meer neertellen en die versie wordt ook nog eens fiscaal afgestraft (vooral in Brussel en Wallonië). Argumenten genoeg dus om voor de hybride te kiezen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars