Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 318i : Nieuwe benzinedriecilinder

In het kort

  • Techniek

    Hoewel hij maar drie cilinders telt, volstaat de 1.5-turbo van de 318i om de dagelijkse verplaatsingen met het gezin te verzekeren. De wat lange spreiding van de hoogste versnellingen heeft een negatieve invloed bij de tussensprintjes: wanneer je wilt inhalen, kun je dan ook best één of zelfs twee verhoudingen terugschakelen. Voor de rest pakt de 18i uit met een beperkt verbruik dat weinig afhankelijk is van je rijstijl. Geen onaangename verrassingen dus wanneer je gaat tanken.

  • Wegligging

    Met zijn bijna evenredige gewichtsverdeling over voor- en achteras geniet de 3-Reeks een gunstig evenwicht voor een gezinsberline. Dat levert hem een dynamisch weggedrag op, met een snedige voortrein die trouw reageert op de input van de bestuurder. De achtertrein behoudt in alle omstandigheden zijn trekkracht. De ophanging werd bij de facelift wat stugger, waardoor rol- en pompneigingen beter onder controle worden gehouden en de 3-Reeks dynamischer en nauwkeuriger rijdt.

  • Veiligheid

    De standaarduitrusting omvat zes airbags (frontaal, lateraal voorin en gordijnkussens) en dat is het dan ook, zelfs als je ervoor wilt bijbetalen. De actieveveiligheidsuitrusting kan daarentegen wel worden uitgebreid, met een dodehoekcontrole, een spoorassistent, een botsvoorbereidingssysteem, automatische grote lichten, een head-updisplay en zelfs opgewaardeerde remmen. Op de adaptieve snelheidsregelaar heeft deze instapversie daarentegen geen recht.

  • Comfort

    De stuggere ophanging heeft geen negatieve gevolgen voor het comfort. De schokdemping kan nog worden verbeterd met de gestuurde ophanging. Het enige nadeel is dat die nog wat lager bij de grond ligt, wat de instap niet vergemakkelijkt. Zelfs als ze met leder zijn bekleed, missen de standaardstoelen steun. We zouden dan ook de sportstoelen van 640 euro aanraden. De imposante middentunnel en het ontwerp van de achterbank maken van de 3-Reeks eerder een 4+1-zitter.

  • Praktische kant

    Met de Comforttoegang (600 euro) kun je de koffer gewoon openen door je voet onder de achterbumper te bewegen. Zodra je je spullen in de koffer hebt gelegd, kunnen ze op hun plaats worden gehouden dankzij verschillende netten, haakjes en riemen (170 euro). Het is wel jammer dat je ook in de optielijst moet duiken voor neerklapbare achterste hoofdsteunen (70 euro), een neerklapbare achterbank (440 euro) of de mogelijkheid om de passagiersairbag uit te schakelen (40 euro).

  • Budget

    Met een prijskaartje van 28.850 euro is de 318i betaalbaarder dan zijn voornaamste rivalen – interessant voor de VAA-bijdrage op bedrijfswagens. De bescheiden kenmerken van de kleine driecilinder resulteren in een lage BIV en verkeersbelasting, terwijl, ook al door de lage CO2-uitstoot, de aftrekbaarheid voor bedrijven 80 procent bedraagt. Bovendien heeft BMW in België zonet de garantie opgetrokken van twee naar drie jaar (weliswaar beperkt tot 200.000 kilometer).

BMW 318i : Nieuwe benzinedriecilinder
Conclusie / BMW 318i : Nieuwe benzinedriecilinder

Korte ritten zijn nefast voor een diesel. Afhankelijk van het geval kan de 318i dus een interessant alternatief zijn, ook voor fleetklanten, vanwege de aanvaardbare basisprijs (28.850 euro) en de redelijke CO2-uitstoot (119 g/km). Zijn reële verbruik valt weliswaar hoger uit dan dat van een zuinige diesel, maar het is ook niet buitensporig, zeker gezien zijn prestatieniveau, dat meer dan voldoet om dagelijkse ritten in alle comfort te verzekeren, aangevuld met een weggedrag dat bij de meest dynamische van de categorie hoort. Kortom, de driepitter heeft alles om in de smaak te vallen bij wie koning Diesel de rug wil toekeren, zonder bijzondere meerkosten.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars