In het kort
-
Rijdynamiek
De tweeliterdiesel en de prima achttrapsautomaat vormen allicht een van de beste combinaties in hun soort. De vierwielaandrijving versterkt de efficiëntie van de aandrijflijn, terwijl het onderstel blijk geeft van een mooi nauwkeurig karakter. De ophanging vangt de oneffenheden in het wegdek met verbazend gemak op en weet ook de koetswerkbewegingen goed onder controle te houden. De vrij directe stuurinrichting draagt bij tot de dynamiek van het geheel.
-
Veiligheid
De 3-Reeks kan autonoom rijden op niveau twee, dankzij een arsenaal rijhulpmiddelen, met onder meer een actieve spoorassistent, een automatisch parkeersysteem of een adaptieve snelheidsregelaar met fileassistent, die in staat is om automatisch in te spelen op de verschillende snelheidsbeperkingen. De laserkoplampen verlichten de weg als bij klaarlichte dag. Jammer dat de 3-Reeks zich inzake passieve veiligheid beperkt tot zes airbags.
-
Comfort
De 3-Reeks zet een grote stap voorwaarts op het vlak van het weggedrag, dat eindelijk uiterst nauwkeurig en efficiënt is, zodat je kunt genieten van het volle potentieel van de aandrijflijn. De geluiddemping is uitstekend dankzij de optionele akoestische voorruit en voorste zijruiten. De rijhouding is goed, vooral in combinatie met de sportstoelen, en de ergonomie is optimaal, met een klein voorbehoud voor de leesbaarheid van de volledig digitale instrumenten.
-
Praktische kant
De grotere omvang en langere wielbasis van deze generatie komen de zitruimte achterin ten goede: daar heb je 1 centimeter extra beenruimte. Het koffervolume blijft onveranderd: 480 liter onder de bagageafdekking. Wel is de achterbank voortaan standaard neerklapbaar in drie stukken (40/20/40), zodat een bijna vlakke laadvloer vrijkomt. De montage en de afwerking zijn van hoge kwaliteit, terwijl de opbergruimten goed doordacht zijn.
-
Connectiviteit
Als je er de nodige centen voor overhebt, word je als bestuurder ondergedompeld in een volledige digitale cockpit. Het multimediasysteem kan op alle mogelijke manieren bediend worden: via aanraking, de draaiknop, gebaren of spraakinstructies (met persoonlijke assistent). Bovendien informeert het u over het verkeer, de staat van het wegdek en vrije parkeerplaatsen. Het systeem biedt wifi voor vijf toestellen en een inductielader voor smartphones.
-
Budget
De 320d xDrive pakt uit met een uitzonderlijke verhouding prestaties-verbruik: een testgemiddelde van 6,2 l/100 km is uitstekend voor een berline met 190 pk en vierwielaandrijving, Zijn lage CO2-uitstoot biedt ook fiscale voordelen in Vlaanderen. Wat de aankoopprijs betreft, situeert de 3-Reeks zich pal in het premiumsegment. Daarbij merken we op dat het beleid van ‘alles optioneel’ en verplichte optiecombinaties de rekening snel kan doen oplopen.
Qua binnenruimte gaat hij er niet veel op vooruit, maar de nieuwe 3-Reeks scoort wél door zijn weggedrag en zijn algemene comfort. De Duitse ingenieurs hebben veel aandacht besteed aan de schokdemping en de beheersing van koetswerkbewegingen, en aan de geluiddemping. De aangenaam discrete aandrijflijn van de 320d, die al tot de referenties van het segment behoorde, ging er nog wat op vooruit om er nu met kop en schouders bovenuit te steken wat zijn verhouding prestaties-verbruik betreft. Voeg daar een grotere veiligheid en toegenomen connectiviteit aan toe en je bekomt een heel aangename auto.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!