Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 420d

In het kort

  • Techniek

    De 20d veranderde niet qua vermogen of koppel, maar voldoet voortaan wel aan de Euro 6-uitstootnorm. Hij is nog altijd even gul, getuige zijn verbluffende prestatieniveau, evenals zijn karakter: hij is soepel, elastisch en erg lineair. Wel laat hij soms wat veel van zich horen onder belasting. Even uitzonderlijk als zijn prestaties is zijn verbruik: minder dan 7 l/100 km over onze hele test. Met dank ook aan de optionele automaat, die nog sneller en alerter reageert dan vroeger.

  • Wegligging

    Het onderstel van de 4-Reeks, dat verlaagd en versterkt is vergeleken met dat van de 3-Reeks, is nauwkeuriger en snediger dan dat van wijlen de 3-Reeks Coupé. Het is ook stabieler, als gevolg van de langere wielbasis. Die evoluties dragen in ruime mate bij tot een toename van de algemene efficiëntie, maar jammer genoeg niet tot het eigenlijke rijplezier, want het onderstel boet tegelijk aan sensaties in. Op een slecht wegdek toont zelfs de adaptieve ophanging haar grenzen.

  • Veiligheid

    De 4-Reeks kan - weliswaar tegen meerprijs - beschikken over de meest actuele veiligheidsuitrusting, zoals een head-updisplay, een actieve snelheidsregelaar, een dodehoekcontrole en een spoorassistent. Daarentegen blijft hij wel verstoken van zijdelingse airbags achterin, knieairbags en Isofix-bevestigingspunten op de voorste passagiersstoel. Op een verdict van de onafhankelijke organisatie EuroNCAP is het nog wachten, maar zijn berlinebroertje haalde daar vijf sterren.

  • Comfort

    De gestuurde ophanging van onze testauto bleek erg comfortabel gezien de negentienduimwielen - de optionele M Sport-ophanging zal dat veel minder zijn. De rijhouding is ideaal, net als de ergonomie. De basisvoorstoelen missen steun, maar dat kun je oplossen door te kiezen voor de sportstoelen met versterkte flanken. Achterin is verrassend veel plaats, behalve qua hoofdruimte, die ontoereikend is voor wie groter is dan 1,75 meter. Een automatische airco is standaard.

  • Praktische kant

    Het mooie koetswerk van de 4-Reeks Coupé is ook praktisch. Om naar achteren in te stappen moet je je weliswaar wat in bochten wringen, maar de koffer is ruim en regelmatig gevormd en de achterbank kan standaard worden neergeklapt (50/50-verhouding). De afwerking is onberispelijk, zoals altijd bij BMW. De 4-Reeks kan bovendien uitpakken met een bijzonder complete standaarduitrusting. Bovendien telt het interieur veel meer opbergmogelijkheden dan vroeger.

  • Budget

    De 420d Coupé is zowaar iets duurder dan zijn rivalen bij Audi of Mercedes, maar dat komt door zijn uitgebreidere standaarduitrusting, die met name xenonkoplampen omvat, een snelheidsregelaar en de befaamde DeNox-filter, die nodig is om aan de Euro 6-uitstootnorm te voldoen. Absoluut gezien zal de 4-Reeks echter zelfs met een dieselmotor niet voor ieders beurs weggelegd zijn, en al helemaal niet als je hem nog wat wilt aankleden aan de hand van de lange optielijst.

BMW 420d
Conclusie / BMW 420d

Laat u niks op de mouw spelden: wat BMW ook beweert over deze 4-Reeks Coupé, voor ons gaat het gewoon om een naamsverandering zonder meer. Deze coupé blijft namelijk dezelfde kwaliteiten naar voren schuiven die de vorige generaties van de 3 Coupé zo populair gemaakt hebben. Te beginnen met een verleidelijkere, maar nog altijd tijdloze lijn, gecombineerd met een reële veelzijdigheid bij dagelijks gebruik. Als goede BMW-coupé verzorgt de nieuwkomer ook zijn dynamische kwaliteiten, gelet op zijn evenwicht, grip en efficiëntie. Qua sensaties kwamen we in deze 4-Reeks Coupé echter niet helemaal aan onze trekken, want je voelt hem niet meer zo leven als zijn voorgangers. En dat is een beetje jammer, al is het een trend die we overal vaststellen. Los daarvan biedt de 4-Reeks nog altijd rijplezier, zelfs als 420d, het meest rationale aanbod van het gamma - al moet je dan wel toegevingen doen op het vlak van prestaties of karakter. Al bij al heeft de naam weinig belang, want de traditie werd gerespecteerd. Alleen zal het wennen zijn dat we binnenkort moeten spreken van 'M4' in plaats van 'M3'...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker