Detailtests / BMW 430i Coupé : Echte schoonheid zit vanbinnen
In het kort
-
Interieur
-
Technologie
-
Onderweg
-
Budget
München komt zijn expliciete belofte na om een coupé af te leveren die even scherp stuurt als hij gelijnd is. En wat dan nog als je daarvoor eerst door een dikke laag digitalisering moet prikken, in de grond is de 4-Reeks opnieuw een BMW die bij de Freude am Fahren-traditie van de E36- en E46-modellen aansluit. De voorwaarde is wel dat je de juiste motor voor de Coupé specificeert, en daarna zowel de hard- als de software correct configureert. De 30i-viercilinder heeft op papier alles om het tot de meest homogene krachtbron te schoppen, maar in de praktijk mist het turboblok karakter om die inhoud te stofferen. Daarvoor is de vermogensafgifte gewoon te braaf en het motorgeluid te mak, zowel vanbinnen als vanbuiten. Erger is dat BMW maar niet wil begrijpen dat een dik sportstuur een groot deel van de interactie tussen mens en machine wegneemt. Of waarom dacht u dat de Japanners begonnen zijn met het M-stuur in te ruilen voor een dunner exemplaar toen ze van de Z4 een Supra gingen maken? Met dien verstande zou je dus evengoed voor de gedowntunede 20i kunnen gaan, die eigenlijk snel genoeg is, maar nog beter voor een van de zescilinders in diesel- of benzinevorm. Kan dat niet omwille van de fiscale lasten, dan vormt de 420d een valabel alternatief met zeker zo vinnige prestaties in het verkeer, maar wel met een half zo laag verbruik.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
De concurrenten
Peugeot RCZ 1.6 199kW R
Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C 250 Auto
Audi TT Coupé 2.0 TFSI 155kW S tronic S line
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands