Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 435d xDrive

In het kort

  • Techniek

    Volgens ons is de 313 pk sterke drieliter-turbodiesel de beste in de reeks - wij zijn niet zo'n fan van de 'M50d' met zijn drie turbo's (381 pk). In elk geval geeft deze '35d' de 4-Reeks Coupé verbluffende prestaties. De aangepaste achttrapsautomaat is een juweeltje, tenzij je hem bruuskeert in de sportiefste stand, want dan durft hij zich wel eens te vergalopperen. Gezien de prestaties blijft het verbruik duidelijk binnen de grenzen. De tank mocht wel iets groter zijn voor zo'n kilometervreter.

  • Wegligging

    Met de optionele variabele stuurinrichting kun je de 4-Reeks Coupé heel nauwkeurig sturen, maar het geheel ist wel wat gevoel en voelt iets te kunstmatig aan. De remmen zijn krachtig en volhardend genoeg. Veeleisende bestuurders kunnen als optie voor nog grotere remmen kiezen. In rechte lijn heeft deze coupé een beetje last van zijwind, in de bochten is hij als vierwielaandrijver iets meer onderstuurd. Het rijplezier blijft echter zeker voorhanden.

  • Veiligheid

    De 4-Reeks Coupé heeft een uitgebreide actieve stabiliteitscontrole en ook de bandenspanning wordt in het oog gehouden, maar voor extra rijhulpsystemen moet je zoals gewoonlijk nog eens in de geldbuidel tasten. Op het vlak van passieve veiligheid biedt deze BMW de normale voorzieningen, gaande van antiwhiplashhoofdsteunen (vooraan) tot Isofix-bevestigingspunten en zijdelingse plofgordijnen, maar thoraxairbags achterin en knieairbags voorin zijn zelfs niet als optie te krijgen.

  • Comfort

    De adaptieve schokdemping is een aanrader. Ze paart wegliggingskwaliteiten aan een hoge mate van comfort (in de comfortstand uiteraard). Sportievere bestuurders zullen dan weer blij zijn dat ze een stuggere stand kunnen instellen. De sportstoelen zitten goed en zijn elektrisch regelbaar. Voor een coupé biedt deze BMW ook achterin vrij veel ruimte, tenzij in de hoogte. De airco werkt volautomatisch en kan links en rechts apart geregeld worden. De verluchting werkt zeer goed.

  • Praktische kant

    Buiten het feit dat de voorstoelen vrij laag zijn opgesteld, is het voorin makkelijk instappen dankzij de grote deuren. De achterste zitplaatsen bereiken is iets anders. Gelukkig gaan de voorstoelen (elektrisch) een aardig stuk uit de weg. Met zijn 445 liter is de koffer vrij ruim, vooral ook omdat altijd naar het interieur kan worden doorgeladen dankzij een neerklapbare achterbankrug. De standaarduitrusting vertoont toch enige lacunes voor een auto met een basisprijs van bijna 60.000 euro.

  • Budget

    Voor onderhoud moet je gewoon letten op de intervalindicator, die rekening houdt met de rijstijl van de bestuurder en met de rijomstandigheden. De garantie zou royaler mogen zijn zonder te moeten bijbetalen. Heikel punt blijft toch wel het prijskaartje: deze BMW kost gewoon al veel in basisuitvoering en met de vele (soms dure) opties kun je die prijs nog heel makkelijk fors de hoogte in jagen. De inruilwaarde zal iets minder zijn dan een gelijkaardige auto met een kleinere krachtbron.

BMW 435d xDrive
Conclusie / BMW 435d xDrive

De BMW 435d xDrive is zeker geen goedkope auto, temeer omdat we hier toch nog altijd met een diesel te maken hebben. Maar hij zet voor een zelfontbrander dan wel verbluffende prestaties neer, heeft zijn looks mee en biedt voldoende ruimte om met vier inzittenden langere afstanden af te leggen. Dat is dan ook zijn roeping: langere afstanden afmalen

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars