Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 530e : Mee met de tijd

In het kort

  • Rijdynamiek

    BMW is hier niet aan zijn proefstuk toe. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat het plug-inhybridesysteem van de 530e in de praktijk overtuigt: hij is krachtig, soepel en zuinig. Alleen het lawaai en het wat brutale karakter van de viercilinder-turbomotor kunnen wat ontgoochelen wanneer je op zoek gaat naar de pure prestaties. Hetzelfde kan ook worden gezegd van de rijdynamiek, veroorzaakt door koetswerkbewegingen en een weinig consistente stuurbekrachtiging.

  • Veiligheid

    Mits opleg kan de BMW 530e iPerformance verschillende rijhulpsystemen krijgen. Het optionele Safety Pack (2.420 euro) bundelt er al enkele. Wie daarbij ook een assistent wil om semiautonoom te rijden, moet ook het Driving Assistant Pack Plus (1.940 euro) aanvinken. Wat passieve veiligheid betreft, tellen we standaard al acht airbags. Toch hadden we ook gehoopt op een knie-airbag en zijdelingse airbags achterin.

  • Comfort

    Met de gestuurde ophanging (een optie) tackelt de 530e iPerformance met verbazend gemak alle obstakels in de weg. Ook de geluiddemping is uitstekend. Vier inzittenden treffen royaal wat binnenruimte aan. De mogelijkheid om de airco te programmeren op een bepaald uur maakt dat je al van bij de start een aangenaam verwarmde/afgekoelde auto aantreft. Maar ook anders blijkt de airco krachtig genoeg, ook in elektrische modus.

  • Praktische kant

    Dankzij de grote deuren (die als optie kunnen worden uitgerust met een sluitbekrachtiging), is de instap makkelijk naar alle plaatsen. De toegang tot de koffer is wat minder, door de relatief smalle opening om te laden. De koffervloer is opgehoogd als gevolg van de opstelling van de benzinetank, waardoor de laadruimte beperkt is in de hoogte. Een in drie delen neerklapbare achterbank (40-20-40) is wel standaard. De afwerking is uitstekend.

  • Connectiviteit

    De 5-Reeks hoort tot de meest geconnecteerde auto’s van het moment. Goed nieuws: alle diensten en toepassingen zijn te vinden via het ergonomische en intuïtief te bedienen infotainmentsysteem. De bestuurder heeft keuze te over voor de bediening: het aanraakscherm, de iDrive-knop, stembediening en soms zelfs handbewegingen voor enkele functies. Goede punten ook voor de uitstekende cartografie van de gps en de duidelijke aanduiding van files.

  • Budget

    Hoewel hij 7.350 euro duurder is dan een 520d Efficient Dynamics Edition, kost de 530e (58.950 euro) toch veel minder dan een Mercedes E 350 e (65.824 euro) en de weliswaar veel krachtiger Volvo S90 T8 (70.750 euro). BMW breidt de algemene garantie van drie jaar nog uit met een garantie van zes jaar of 100.000 kilometer voor de batterij. Het reële verbruik kan laag zijn, indien je vaak de batterijen gebruikt en zuinig rijdt. Voor de Vlaamse fiscaliteit is de 530e bijzonder voordelig.

BMW 530e : Mee met de tijd
Conclusie / BMW 530e : Mee met de tijd

De balans tussen prestaties en verbruik spreekt duidelijk in het voordeel van de 530e. Tenminste, als je de mechaniek weldoordacht gebruikt en de batterij zo vaak mogelijk oplaadt. Daarvoor volstaat het binnenkort zelfs om hem gewoon boven een inductielaadplaat te parkeren. Dat laatste kan al jaloerse blikken opleveren van eigenaars van een 740e… die 41.000 euro meer kost.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker