Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 640d Coupé

In het kort

  • Wegligging

    De zescilinder in lijn van drie liter met dubbele drukvoeding pakt uit met een aangenaam vermogen (313 pk), maar komt vooral gewillig en soepel uit de hoek. Hij wordt bijzonder efficiënt bijgestaan door de achttrapsautomaat, die al even zacht is als alert. Over het actieve stuur van onze testauto waren we daarentegen minder enthousiast, als gevolg van zijn weinig lineaire respons. Al moeten we toegeven dat het deze imposante coupé in de stad wendbaarder maakt.

  • Veiligheid

    De meeste van de traditionele airbags zijn standaard, maar kniekussens voorin zijn niet verkrijgbaar. De koetswerkstructuur en de passieveveiligheidselementen stellen gerust, de meeste innoverende uitrusting met betrekking tot de actieve veiligheid is daarentegen optioneel. Het weggedrag brengt weinig verrassingen met zich mee en hangt af van de verschillende instellingen. Met meer dan 600 Nm op de achterwielen heeft het antispinsysteem behoorlijk wat werk.

  • Comfort

    Het rijcomfort hangt af van de instellingen, zeker met de optionele gestuurde schokdemping. De basisstoelen zitten uitstekend , maar kunnen als optie nog worden verfijnd (comfort, sport, ventilatie, enzovoort). Hoewel hij discreet blijft bij gestabiliseerde snelheden, brengt de motor onder belasting wel een typische dieselronk voort. De binnenruimte voorin is erg gul, in tegenstelling tot die achterin, waar onvoldoende plaats is om van deze coupé een volwaardige vierzitter te maken.

  • Praktische kant

    De lange en zware deuren - de optionele sluitbekrachtiging is welkom - garanderen een makkelijke instap, tenminste naar de voorste plaatsen. De instap naar achteren is ondanks de Easy Entry-functie problematischer, als gevolg van de beperkte dakhoogte. Het matige zicht rondom maakt de parkeerhulpsystemen nuttig, of zelfs het perifere camerasysteem Surround View. Het koffervolume kan niet worden uitgebreid. Gelukkig is een inhoud van 460 liter al behoorlijk riant.

  • Budget

    Met name dankzij de rist Efficient Dynamicsmaatregelen slaagt deze coupé erin zuinig te blijven. Wij noteerden een testgemiddelde van 9,5 l/100 km, maar minder moet kunnen. Helaas kan de tank maar 70 liter bevatten, en daardoor is het rijbereik niet wat je zou verwachten voor een GT. Gelet op de stevige basisprijs voldoet de standaarduitrusting net aan de verwachtingen, zonder gul te zijn. De optielijst is erg uitgebreid, maar sommige opties zijn belachelijk duur.

BMW 640d Coupé
Conclusie / BMW 640d Coupé

De derde generatie van de 6-Reeks Coupé heeft niets meer van dat radicale kantje van de eerste (uit einde jaren zeventig), dat de tweede (uit 2004) al sterk had afgevijld door zich meer als een GT te profileren. Als je het zo bekijkt, vervult deze 640d Coupé zijn taak perfect, door prestaties, een redelijk verbruik en comfort netjes met elkaar te combineren. Maar opgelet: zijn weggedrag is afhankelijk van de gekozen opties (en desgevallend van de instellingen), die bovendien zwaar kunnen doorwegen op de factuur. Vergeleken met de 5- en de 7-Reeks biedt deze coupé grosso modo dezelfde indrukken qua rijden en interieurcomfort, maar dan zonder de binnenruimte. Hij zal dus zijn plaats in het gamma moeten zoeken.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars