In het kort
-
Techniek
Sinds de komst van de M-dieselversies is deze 40d niet meer de top van BMW's zelfontbrandergamma. Desondanks hoeft hij met 313 pk en 630 Nm weinig concurrentie te vrezen. Met de achttrapsautomaat vormt hij een uiterst dynamisch duo. Die is niet alleen alert, maar schakelt ook zacht en discreet. Doordat hij de motor steeds in het optimale toerentalgebied houdt, staan alle reserves op ieder moment ter beschikking en blijft bovendien het verbruik binnen de perken.
-
Wegligging
De grote en zware 6-Reeks Gran Coupé komt verbazingwekkend dynamisch voor de dag... mits je investeert in de nodige opties, die helaas stuk voor stuk een stevig prijskaartje dragen. Met name de actieve ophanging en achterwielsturing bewijzen hier hun diensten. De trekkracht is ondanks het hoge motorkoppel van hoog niveau, tenminste in droge omstandigheden. Het optionele actieve stuur stemt daarentegen niet tot volle tevredenheid en boezemt weinig vertrouwen in.
-
Veiligheid
Boven op al zijn rijhulpsystemen kan de Gran Coupé rekenen op een hele waaier aan airbags (alleen de laterale exemplaren achterin en knieairbags ontbreken op het appel). Bepaalde veiligheidsuitrusting blijft echter optioneel, denk maar aan een dodehoekcontrole, een spoorassistent, een actieve snelheidsregelaar of een nachtzichtsysteem. De kwaliteit van het weggedrag en van de verlichting (die optioneel ook weer uitgebreid kan worden) roept echter geen enkele kritiek op.
-
Comfort
De optionele gestuurde ophanging doet haar werk uitstekend, met standen die voldoende van elkaar verschillen om door iedereen te worden opgemerkt. Koetswerkbewegingen worden keurig onder controle gehouden en de ophanging filtert goed. De rijhouding is perfect en de optionele sportstoelen garanderen een goede steun en dito comfort. De voldoende gewelfde achterbank is comfortabel en biedt zelfs plaats aan twee grote volwassenen dankzij de onvermoede hoofdruimte.
-
Praktische kant
Het voordeel van deze Gran Coupé-variant is niet zozeer zijn laadvolume (460 liter, evenveel als de Coupé), maar wel zijn in twee delen neerklapbare achterbank, waardoor je het laadvolume indien nodig kunt uitbreiden tot 1.265 liter. Niettemin is de koffer nog altijd moeilijk toegankelijk als gevolg van de beperkte hoogte. Ook het zicht rondom is niet optimaal, door de smalle glasoppervlakken. De instap naar achteren stelt op de beperkte hoogte na niet al te veel problemen.
-
Budget
De 640d Gran Coupé is een dure auto, maar kan rekenen op een behoorlijke standaarduitrusting, een onberispelijke afwerking en goede dynamische kwaliteiten. Hij kost meer dan een Porsche Panamera Diesel, maar heeft ook een krachtiger motor. Bovendien kan hij uiterst zuinig uit de hoek komen: 8,5 l/100 km is perfect mogelijk. Het is alleen jammer dat de brandstoftank slechts 70 liter kan bevatten, wat het rijbereik beperkt tot zo'n 700 kilometer. De prijs van sommige opties is ontstellend.
De 6-Reeks Gran Coupé heeft een vloeiende en raszuivere lijn, die opnieuw aanknoopt bij de elegantie van enkele van de mooiste BMW's ooit en die erin slaagt om de imposante werkelijke afmetingen van deze auto te verhullen. In die zin heeft hij zijn naam niet gestolen. Maar dat zou allemaal maar zand in de ogen zijn als dat sterke karakter zich niet zou vertalen op het vlak van het weggedrag. Mits je de juiste opties bijbesteld hebt, is dat echter wel degelijk het geval en blijkt deze pseudocoupé een limousine die erg aangenaam is om mee te rijden en toch comfortabel is. En met deze 40d-motor weet hij als geen ander exuberantie met zuinigheid te verzoenen. Kortom, als er een al een kleine lacune bestond tussen de 5-Reeks en de 7-Reeks, dan vult de 6-Reeks Gran Coupé die perfect op....